Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 11.06.2018/Pykälä 204

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Oheismateriaali
  Arviointikertomus 2017

 

Kaupunginhallitus

§ 155

7.5.2018

 

 

Asianro 226/00.03.01/2018

§ 204

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2017

 

Päätöshistoria

 

Kaupunginhallitus 7.5.2018 155 §

 

                                                          ”Talousjohtaja Anna-Kristiina Järvi 2.5.2018:

 

                                                          Tarkastuslautakunta on antanut arviointikertomuksensa vuodelta 2017. Tarkastuslautakunta pyytää, että arviointikertomus saatetaan valtuuston tietoon ja kaupunginhallitus antaa siitä lausuntonsa valtuustokäsittelyä varten.

 

Ennen lausuntonsa antamista valtuustolle kaupunginhallitus pyytää lautakunnilta ja konsernihallinnolta lausunnot aina kyseistä lautakuntaa koskevin osin.

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Kaupunginhallitus päättää pyytää yllä mainitut lausunnot lautakunnilta ja konsernihallinnolta siten, että ne käsitellään kaupunginhallituksessa 11.6.2018 yhdessä lopullisen kaupunginhallituksen lausunnon kanssa.

 

 

Päätös                                            Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.”

 

 

Kaupunginjohtaja Ari Korhonen 7.6.2018:

 

Arviointikertomuksen johdosta annetaan seuraavat lausunnot valtuustolle:

 

Kaupunginhallitus

Tarkastuslautakunta toteaa raportissaan (s.6), että ”Kaupungin elinkeinopoliittinen strategia on hyväksytty vuosille 2016 – 2020. Strategiaan on kirjattu, että elinkeinopoliittisen ohjelman toteumista seurataan. Ohjelman toteutumista ei arvioitu millään mittareilla.”

 

                                                          Elinkeinopoliittisessa ohjelmassa on päätetty ohjelman seurannasta seuraavasti:

 

                                                          5. Elinkeinopoliittisen ohjelman seuranta

 

Elinkeinopoliittisen ohjelman seuranta toteutetaan vuosittain tilipäätökseen erikseen laadittavalla katsauksella. Katsaus sisältää elinkeinoelämän keskeisten mittareiden pohjalta laaditun arvion yrityselämän ja elinkeinotoimintojen kehittymisestä Raisiossa. Lisäksi tarkastellaan Raision kaupungin toiminnan vaikutuksia elinkeinoelämän kehittymiseen sekä luodaan näiden pohjalta arvio tulevista painopisteistä ja tarpeista. Katsaus on samalla osa yritysvaikutusten arviointia, joka toteutetaan kokonaisvaltaisena vuosittaisena arviointina.

 

Kaupunginhallitus on esittänyt elinkeinopoliittisen katsauksen tilinpäätöksen yhteydessä kaupunginvaltuustolle 13.6.2015 § 51 ja 19.6.2017 § 118.

 

Elinkeinopoliittista ohjelmaa on arvioitu täsmälleen sillä tavoin kuin kaupunginvaltuusto on päättänyt.

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta 23.5.2018 § 85:

 

                                                          Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg 14.5.2018:

 

                                                          Raision kaupunginhallitus on päättänyt pyytää kokouksessaan 7.5.2018 lausunnon mm. sosiaali- ja terveyspalveluiden lautakunnalta koskien tarkastuslautakunnan arviointikertomusta vuodelta 2017. Lausunnon tulee koskea ao. lautakuntaa koskevaa osiota. Tarkastuslautakunnan arviointikertomus seuraa tämän pykälän oheismateriaalina.

 

                                                          Tarkastuslautakunnan sosiaali- ja terveyskeskusta koskeva osio on pääsääntöisesti toteavaa tekstiä vuoden 2017 tilinpäätöksestä, eikä siihen ole huomautettavaa.

 

                                                          Lisäksi tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessaan kiinnittänyt huomiota palvelujen oston laadun varmistukseen. Tarkastuslautakunnalle jäi epäselväksi, miten laadunvarmistusta toteutetaan.

 

                                                          Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta toteaa tähän lausuntonaan seuraavaa:

 

                                                          Sosiaali- ja terveyskeskus kilpailuttaa tarkasti eri ostopalvelunsa. Laatuun kiinnitetään jokaisessa tarjouspyynnössä huomiota. Ostopalvelujen laaduntarkkailu on jokapäiväistä toimintaa, jota toteuttavat sosiaali- ja terveyskeskuksen viranhaltijat virkatyönään. Sopimusten noudattamista seurataan myös jatkuvasti. Tämä näkyy muun muassa maksutositteiden asiatarkastus- ja hyväksymisprosessissa, johon sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnassa on nimetty asiatarkastajat ja hyväksyjät.

 

 

Päätösehdotus                           Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päättää antaa esittelytekstissä esitetyn lausunnon tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta vuodelta 2017.

 

 

Päätös                                            Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

Sivistyslautakunta 16.5.2018 § 55:

 

                                                          Sivistysjohtaja Juha-Pekka Lehmus 9.5.2018:

 

Kaupunginhallitus on kokouksessaan 7.5.2018 § 155 päättänyt pyytää lausunnot lautakunnilta ja konsernihallinnolta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta vuodelta 2017 siten, että ne käsitellään kaupunginhallituksessa 11.6.2018 yhdessä lopullisen kaupunginhallituksen lausunnon kanssa.

 

Sivistyskeskuksen osio 4.3. on tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen sivuilla 9-11. Osiossa käsitellään sivistys- ja vapaa-aikapalvelujen toimintaa.

 

 

Päätösehdotus                           Sivistysjohtaja Juha-Pekka Lehmus

 

Sivistyslautakunta päättää todeta,

 

että sillä ei ole huomautettavaa arviointikertomukseen sivistyskeskuksen osalta.

 

 

Päätös                                            Sivistyslautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

Tekninen lautakunta 29.5.2018 § 93:

 

                                                          Tarkastuslautakunta on antanut arviointikertomuksensa vuodelta 2017. Tarkastuslautakunta pyytää, että arviointikertomus saatetaan valtuuston tietoon ja kaupunginhallitus antaa siitä lausuntonsa valtuustokäsittelyä varten.

 

Ennen lausuntonsa antamista valtuustolle kaupunginhallitus pyytää lautakunnilta ja konsernihallinnolta lausunnot aina kyseistä lautakuntaa koskevin osin.

 

Arviointikertomuksesta on nostettu esiin kohtia, joita teknisen keskuksen viranhaltijat ovat kommentoineet. Arviointikertomuksen kohdat ovat kursiivilla ja sitaateissa.

 

 

Tekninen keskus

 

Tarkastuslautakunnan saaman selvityksen mukaan terveyskeskuksenajanvarausjärjestelmä ei ole toiminut asianmukaisella tavalla. Hankintoja valmisteltaessa tulee varmistaa riittävä yhteydenpito hankinnan toteuttavan ja käyttäjähallinnon välillä.”

 

Tietohallintopäällikkö Juha-Pekka Saarisen lausunto:

 

Terveyskeskuksen takaisinsoittojärjestelmä vaihdettiin Raision kaupungin liittyessä KL Kuntahankintojen puitesopimukseen KLKH077 Teleoperaattoripalvelut 2014 – 2018. Takaisinsoittojärjestelmää ei siis hankittu erillisen kilpailutuksen kautta, vaan se liittyi teleoperaattorikilpailutuksen kokonaisuuteen.

 

Raision kaupunki on ilmoittautunut sitoutuneensa Kuntahankintojen puitesopimukseen KLKH 138 Teleoperaattoripalvelut 2019 – 2022. Tässä puitesopimuksessa on mahdollista jättäytyä asiakaskohtaisesti pois lisäpalveluista, kuten takaisinsoittojärjestelmästä. Tietohallinto tulee uuden sopimuksen osalta käymään keskusteluja terveyspalveluiden kanssa takaisinsoittojärjestelmän tulevaisuudesta, kun uuden puitesopimuksen sisältö sekä kilpailutuksen voittanut operaattori on selvinnyt. Vaihtoehtoina on joko tehdä asiakaskohtainen sopimus puitesopimuksen mukaisella ratkaisulla tai kilpailuttaa takaisinsoittojärjestelmä pelkästään Raision kaupungin toimesta. Päätöksen takaisinsoittojärjestelmän jatkosta tullaan tekemään yhteistyössä tietohallinnon ja terveyspalveluiden kesken.

 

 

”Teknisen toimen osalta talousarvio toteutui kokonaisuutena erittäin hyvin vuonna 2017. Teknisen viraston osalta suuri muutos vuonna 2017oli vesilaitoksen siirtyminen yhtiömuotoon ja pois teknisen viraston alaisuudesta. Tästä seurasi nettokulujen kasvu 2,8 miljoonalla eurolla.

 

Teknisen johtajan mukaan henkilöstön suuri vaihtuvuus vaikeutti töitten tekoa lähes kaikilla palvelualueilla. Tämä asia on selkeästi ongelmallinen, koska samaan aikaan täytyisi panostaa voimakkaasti maankäyttöpalvelujen ja siihen liittyvien toimintojen kasvavaan tarpeeseen. Kaupungilla olisi otollinen tilanne kasvaa ja kehittyä, kunhan maapolitiikalla ja kaavoituksella luodaan edellytykset riittävän monipuoliselle tonttitarjonnalle.”

 

Tekninen johtaja Antti Kortteen lausunto:

 

Suuresta henkilöstön vaihtuvuudesta huolimatta tekninen keskus saavutti 2017 kaikki keskeiset tavoitteensa.

 

 

”Tietohallintopalvelujen yhteistyön loppuminen Naantalin kanssa sekä tietohallinnon kehittämisen ja suunnittelun resurssivaje vaikeuttivat palveluidentuottamista.”

 

 

Tietohallintopäällikkö Juha-Pekka Saarisen lausunto:

 

Naantalin tietohallinnon kanssa vuodesta 2010 alkanut yhteistyösopimus päättyi 2016 lopussa. Pitkän yhteistyön loppumisella saattoi olla joitakin vaikutuksia tietohallinnon kykyyn vastata muun organisaation odotuksiin, mutta suoranainen resurssivaje ei ole seurausta yhteistyösopimuksen päättymisestä. Tietohallinnon suoriutumiseen palvelutuotannossaan on ollut muitakin keskeisiä vaikuttimia. Tietohallintopalveluita johtaneen järjestelmäpäällikön työsuhde päättyi kesäkuussa 2017, ja hänen seuraajansa aloitti tammikuussa 2018. Tämä tarkoitti n. 15 % resurssivajetta yli puoleksi vuodeksi. Lisäksi tietohallinnon tehtäväkentän laajentuminen ja monimutkaistaminen on luonut painetta lisäresursoinnille Naantalin yhteistyösopimuksen jatkumisesta tai päättymisestä riippumatta. Tietohallinto tulee esittämään talousarvioon 2019 yhden vakituisen järjestelmäasiantuntijan palkkaamista. Tällä toimenpiteellä tultaisiin täyttämään tietohallinnon resurssivaje, joka on näyttäytynyt erityisesti tietohallinnon kehitys- ja suunnittelutoimissa.

 

 

”Joukkoliikenteen kausikorttien määrä on noussut 3,7 % edellisestä vuodesta.”

 

Tekninen johtaja Antti Kortteen lausunto:

 

Kaupunki on viime vuosina panostanut joukkoliikenteeseen mm. linjoja lisäämällä. Panostukset on otettu käyttäjien taholta hyvin vastaan, mikä näkyy kausikorttien määrän kasvuna Raisiossa. Joukkoliikenteessä on edelleen kasvupotentiaalia, joten kausikorttien määrän odotetaan kasvavan vuonna 2018 edelleen 2 % vuoteen 2017 verrattuna.

 

 

”Investointien toteutuminen

Raision kauppaoppilaitoksen saneerauksen suunnittelu ja toteuttaminen on ajoittunut vuosille 2016 – 2018. Vuoden 2017 talousarviossakustannusarvioksi oli hyväksytty 2,56 milj.€. Kaupunginvaltuusto on 4.9.2017 ja 26.2.2018 hyväksynyt yhteensä 0,64 milj.€ suuruisen korotuksenhankkeen kustannusarviolle ja talousarvioon. Korotusten jälkeen kustannusarvio on 3,2 milj.€.

 

Tilinpäätöksen mukaan hankkeeseen on käytetty 3,0 milj.€ ja toteutumaksi arvioidaan 3,2 milj.€.

 

Tarkastuslautakunta pitää tärkeänä, että vastaisuudessa laajoissa uudisrakennus- ja peruskorjaushankkeissa kiinnitetään enemmän huomiota kohteiden esi- ja hankesuunnitteluun. Kauppaoppilaitoksen saneerauksen suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa olisi tarkastuslautakunnanarvion mukaan tullut tutkia tarkemmin saneerattavan kohteen rakenteita. Kaupungillahan ei ollut käytettävissään asianmukaisia rakennusteknisiäsuunnitelmia 1960-luvulla rakennetusta rakennuksesta. Urakan hankinta perustui tästä syystä puutteellisiin suunnitelmiin.

 

Kaupungin tilahankkeiden suunnittelu- ja toteuttamisohje on peräisin vuodelta 1990. Ohje on perusteltua päivittää paremmin nykyvaatimuksia vastaavaksi huomioiden erikseen uudisrakentamisen ja korjausrakentamisen vaatimukset. Tarkastuslautakunta pitää tärkeänä, että ohjeessa huomioidaan riittävällä tavalla yhteistyö käyttäjähallintokunnan ja teknisen toimen välillä erityisesti hankkeen valmistelussa ja suunnittelussa. Yhteistyövaatimukset tulee ottaa huomioon jo käynnissä olevissa hankkeissa, kuten esim. Friisilän koulun korjaushanke.”

 

Kiinteistöpäällikkö Ari Jalosen lausunto:

 

Raision kaupungin tilahankkeiden suunnittelu- ja toteuttamisohjeet on hyväksytty kaupunginhallituksessa 14.5.1990 ja näiden voimaantulo on 1.7.1990 alkaen. Tilahankkeiden suunnittelu ja toteuttaminen on jaettu seitsemään eri vaiheeseen tässä voimassa olevassa ohjeessa (tarveselvitys, hankesuunnittelu, esisuunnittelu, rakennussuunnittelu, rakentamisen valmistelu, rakentaminen, käyttöönotto ja jälkiarviointi). Tarveselvitys ja hankesuunnittelu voidaan tarvittaessa kuten kiireellisissä rakennus-, osto-, tai vuokraushankkeissa yhdistää.

 

Tilahankkeiden yleissuunnittelu tulee ohjeen mukaan järjestää siten, että se mahdollistaa monipuolisen asiantuntemuksen ja yhteistyön eri osapuolten kesken valmistelun eri vaiheissa. Valmistelua varten asetetaan tarvittaessa hankeryhmä, johon nimetään käyttäjähallintokunnan tai hallintokuntien, teknisen hallintokunnan ja kaupungin keskusjohdon edustus.

 

Kauppaoppilaitoksen ulkovaipan perusparannuksen tarve tuli esille sisäilmaongelmien yhteydessä. Perusparannusta tehtiin sisäilmalähtöisesti ja rakennuksen sisäpuolella ei tehty tilamuutoksia.  Ulkovaipan perusparannuksen tarveselvitystä käyttäjähallintokunnalta ei näin ollen katsottu tarpeelliseksi saada. Raision kauppaoppilaitoksen hankkeen suunnittelu ja toteutusta koskeva päätöksenteko on tapahtunut olennaisilta osiltaan johtosäännön toimivaltamääräyksiä noudattaen.

 

Tarkastuslautakunnan arvion mukaan Raision kauppaoppilaitoksen suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa olisi tullut tutkia tarkemmin saneerattavan kohteen rakenteita. Kohteen eri rakenteista tehtiin kuntotutkimuksia konsulttitoimiston ja oman henkilökunnan avulla. Vesikaton (6060 m2) rakenteita ei olisi pystytty etukäteen tutkimaan niin laajalta alueelta, että sillä olisi selvinnyt kaikki rakenteista löydetyt poikkeukselliset toteutustavat. Rakennepiirustuksista vuodelta 1960 näitä poikkeuksellisia toteutustapoja ei selvinnyt. Mikäli vesikatto olisi avattu riittävästi jo suunnitteluvaiheessa, olisi tästä voinut syntyä tutkimuksen aikana vesivuotovaaraa tai jopa rakenteellisia vaurioita ja lisäkustannuksia.  Vesikaton uusiminen suoritettiin kolmessa eri vaiheessa, vanhan vesikaton päällä oli sääsuoja aina yhdellä alueella kerrallaan. Sääsuojaa siirrettiin ensimmäisen vaiheen jälkeen seuraavalle jne., vasta näiden rakenteiden sääsuojausten ja purkutöiden yhteydessä tulivat kyseiset poikkeukselliset toteutustavat esille. Mikäli vesikattorakenteiden poikkeukselliset toteutustavat olisivat olleet tiedossa jo urakkatarjouspyyntövaiheessa, olisi urakoitsijoilta saadut tarjoushinnat olleet korkeampia. Tällä olisi tietysti tiedetty jo alkuvaiheessa perusparannuksen kokonaishinta paremmin.

 

Tekninen keskus pitää tärkeänä, että yhteistyö on käyttäjähallintokuntien kanssa jo tarveselvitys- ja hankesuunnitteluvaiheessa selkeää, avointa ja riittävää. Tarveselvityksen ja hankesuunnitelman laatii ja hyväksyy voimassa olevan ohjeen mukaan tilojen tuleva käyttäjähallintokunta. Tekninen keskus avustaa selvitysten ja suunnitelmien tekemisessä. Nykyinen voimassa oleva kaupungin tilahankkeiden suunnittelu- ja toteuttamisohje on perusteltua päivittää nykyvaatimuksia vastaaviksi, jossa huomioidaan mahdollisesti erikseen uudis- ja korjausrakentamisen vaatimukset.

 

 

Päätösehdotus                           Tekninen johtaja Antti Korte

 

Tekninen lautakunta antaa valmistelun mukaisen lausunnon tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta vuodelta 2017.

 

 

Päätös                                            Tekninen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

Ympäristölautakunta 17.5.2018 § 40:

 

                                                          Ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila 15.5.2018:

 

Tarkastuslautakunta on antanut arviointikertomuksensa vuodelta 2017. Lausunto on oheismateriaalina. Teknistä keskusta ja ympäristötoimea käsittelevä lausunto on sivuilla 11 - 13.

 

Tarkastuslautakunta on pyytänyt, että arviointikertomus saatetaan valtuuston tietoon ja kaupunginhallitus antaa siitä lausuntonsa valtuustokäsittelyä varten.

 

Ympäristölautakunnan osalta arviointikertomuksessa mainitaan ympäristökatselmukset ja rakennuslupien käsittelyaika.

 

 

Päätösehdotus                           Ympäristöpäällikkö Kirsi Anttila

 

Ympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa 2017 lautakuntaa koskevaan osaan seuraavan lausunnon:

 

Ympäristölautakunta suorittaa maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen ympäristökatselmuksen keväisin. Katselmuskierroksella kiinnitetään huomiota rakennetun ympäristön siisteyteen ja turvallisuuteen. Lisäksi kierroksen yhteydessä otetaan huomioon myös ympäristönsuojelunäkökohdat. Ympäristön- ja rakennusvalvontapalveluitten viranhaltijat suorittavat valvontaa omalla toimialallaan tämän lisäksi. Tarvittaessa kehotetaan toimenpiteisiin. Mikäli kehotukset eivät johda toimenpiteisiin ja puute on terveellisyyden, turvallisuuden tai ympäristöhaitan osalta merkittävä, voidaan ryhtyä hallintopakkotoimenpiteisiin. Hallintopakkotoimenpide on aina äärimmäinen toimenpide valvonnassa. Useimmissa tapauksissa kehotus on ollut riittävä toimenpide.

 

Kaikkiaan erityyppisiä rakennuslupia on vuonna 2017 myönnetty 104 ja toimenpidelupia 113. Rakennuslupien keskimääräinen käsittelyaika on ollut 18 vrk vuonna 2017. Lupamäärien lisääntymisen myötä käsittelyaika on hieman kasvanut, mutta pysynyt tavoitteessa.

 

 

Päätös                                            Ympäristölautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

Oheismateriaali

2

Arviointikertomus 2017

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Kaupunginhallitus päättää antaa tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta valtuustolle edellä olevan valmistelun mukaisen lausunnon, ja ehdottaa valtuustolle, että valtuusto merkitsee lausunnon tiedokseen.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

 

Päätös                                           

Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa