RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 21.05.2018/Pykälä 183
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
|
Asianro 612/01.02.01/2018 |
§ 183
Oikaisuvaatimus työkokemuslisästä
Kaupunginjohtaja Ari Korhonen ja henkilöstöpäällikkö Jarmo Niitynperä:
*** on jättänyt oikaisuvaatimuksen koskien henkilöstöpäällikkö Jarmo Niitynperän päätöstä § 59/2018 työkokemuslisän maksamiseksi. Oikaisuvaatimus ja päätös ovat ohessa liitteenä.
KVTES:n mukaan KVTES II luku palkkaus 13 § 2 mom:
Työkokemuslisä maksetaan palvelusajan täyttymistä seuraavan kalenterikuukauden alusta lukien. Muun kuin oman kunnan/kuntayhtymän palvelusta sekä yritystoiminnasta on esitettävä luotettava kirjallinen selvitys. Selvitys tulisi esittää kuukauden kuluessa palvelussuhteen alkamisesta. Mikäli selvitys palvelusta esitetään takautuvasti, tähän palvelukseen perustuvaa lisää maksetaan enintään kahden vuoden ajalta takautuvasti selvityksen esittämisestä.
Työkokemuslisän hakeminen on ohjeistettu kaupungin henkilöstöhallinnon ohjeissa. Tämän perusteella henkilöstöpäällikkö Jarmo Niitynperä on tehnyt liitteenä olevan päätöksen. *** hakee oikaisua 5 v. työkokemusperusteella myönnettävän 3 %:n lisän maksamista takautuvasti.
*** on toimittanut sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelusihteerille työtodistuksen lisien maksamista varten helmikuussa 2014 ja hänelle on maksettu sosiaali- ja terveyspalveluiden lautakunnan päätökseen perustuva lisä 1.3.2013 lukien. Päätöksen on tehnyt ylilääkäri Päivi Kokkila 29.4.2014. Oikaisuvaatimuksessaan *** toteaa, että on todistukset työnantajalle toimittaessaan tullut siihen käsitykseen, että kaikki lisät maksetaan samojen työtodistusten perusteella automaattisesti.
Palvelusihteeri Riitta Satokarilta ja ylilääkäri Päivi Kokkilalta on tiedusteltu, onko heidän näkemyksensä mukaan mahdollista, että *** olisi työnantajan toimesta voinut jäädä oikaisuvaatimuksessa esittämäänsä käsitykseen. Selvityksen perusteella ei ole riidatonta, onko *** tullut käsitykseensä työnantajan toimesta tapahtuneesta erehdyksestä vai ei. Toisaalta tämä ei poista sitä tosiasiaa, että kaupunki on ohjeistanut asian selkeästi. Työntekijät toimivat lähes poikkeuksetta ko. ohjeistuksen mukaisesti eli toisin sanoen virheitä tapahtuu hyvin harvoin. Asia on havaittu varsin pitkän ajan kuluttua, mikä ei vahvista käsitystä huolellisesta toiminnasta asian hoitamisen osalta. Toisaalta riidatonta on, että *** on työkokemuksensa perusteella ollut oikeutettu lisään.
Kokonaisarvionnin perusteella esitetään, että työkokemuslisä maksetaan huomioiden 2 vuoden takautuvuus todistusten esittämisestä, vaikka sitä ei ole ohjeen mukaisesti haettu henkilöstöhallinnosta. Tämä ei kuitenkaan muodosta ennakkotapausta vastaaville tilanteille tulevaisuudessa, vaan jokainen tapaus arvioidaan erikseen ja lähtökohta on, että kokemuslisät maksetaan korkeintaan kaksi vuotta takautuvasti siitä hetkestä, kun hakemus on toimitettu henkilöstöhallintoon ohjeistuksen mukaisesti.
Vuosilomien osalta voidaan todeta, että alle 10 vuoden palvelun perusteella vuosilomaa kertyy 28 päivää ja yli 10 vuoden palvelun perusteella 30 päivää. Täten vuoden 2017 lomaoikeus *** on noussut 2 päivää ja palkanlaskennan mukaan hän on pitänyt nämä kaksi päivää.
Liitteet |
1 |
Oikaisuvaatimus_*** |
Oheismateriaali |
10 |
Työkokemuslisä ja vuosilomaoikeus - *** |
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
Kaupunginhallitus päättää, että *** suoritetaan viiden vuoden perusteella tuleva työkokemuslisä (3 %) takautuvasti 1.3.2012 lukien. Vuosiloma kertymä on vuoden 2017 loman osalta 30 päivää, joka on pidetty.
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
|
|
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |