RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 19.03.2018/Pykälä 112
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
|
Asianro 195/00.04.00/2018 |
§ 112
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali-Raisio, Yleissuunnitelma
Tekninen johtaja Antti Korte, kaupunginarkkitehti Olli Arvola ja kaupungininsinööri Mikko Kunttu 14.3.2018:
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskus on lähettänyt kaupungille ”E18 Turun kehätien (kt 40) parantaminen välillä Naantali - Raisio” -yleissuunnitelman maantielain 27 §:n mukaista käsittelyä varten.
Suunnitelma on ollut nähtävillä Raision kaupungintalolla 2.2 - 5.3.2018. Suunnitelmaa on esitelty yleisölle avoimessa tilaisuudessa 15.2.2018.
Suunnitelman ollessa nähtävillä, siitä jätettiin kahdeksan muistutusta, joista yksi saapui myöhästyneenä (Allan Ahnger). Myöhästynyt muistutus käsitteli E18 meluasiaa ja vastaus siihen on sama kuin kahdessa muussa samaa asiaa käsitelleessä muistutuksessa, eli myöhästymisestä huolimatta vastaus on annettu.
Saadut muistutukset
1. Krister Nylund (asoy Raision Akselinpiha) meluasiaa
Vastaus: Tiesuunnitteluvaiheessa konsultin tulisi tarkistaa käytetyt liikennemäärät ja melumittauksen menetelmät (standardit). Melun osalta konsultin tulee selvittää, onko yleissuunnitelmassa esitetty ennustetilanne 2040 suunniteltu melunsuojaus riittävä Y5.5 ja Y5.6.
2. Katteluksen asukasyhdistys meluasiaa
Vastaus: Tiesuunnitteluvaiheessa konsultin tulisi tarkistaa käytetyt liikennemäärät ja melumittauksen menetelmät (standardit). Melun osalta konsultin tulee selvittää, onko yleissuunnitelmassa esitetty ennustetilanne 2040 suunniteltu melunsuojaus riittävä Y5.5 ja Y5.6.
3. Muistutus Krookilan Huolto Oy / Olof Dahlbom melu- ja kulkuyhteysasiaa
Vastaus: Melun osalta konsultin tulee selvittää, onko yleissuunnitelmassa esitetty ennustetilanne 2040 suunniteltu melunsuojaus riittävä Y5.5 ja Y5.6. Yleissuunnitelmassa on esitetty yhteydet Raision kaupungin toimintoihin.
4. Seppo Paju tie- ja kulkuyhteysasiaa
Vastaus: Yleissuunnitelmassa Haikan alueen K11 liikenteen on esitetty kulkevan yhteyden K6 kautta (ei Pernontien suuntaan).
5. Kiinteistö Oy Raision Kruunukeskus tontinkäyttöasiaa
Vastaus: Muistutuksen lähettänyt Kiinteistö Oy Raision Kruunukeskus omistaa liikerakennuksen kiinteistöllä 2-257-13 osoitteessa Purokatu 9. Muistuttaja kritisoi ajoneuvo- ja kevyenliikenteenväylien sijoittamista kiinteistön alueelle niin Purokadun puolella kuin E18-tien ja siihen liittyvän rampin kohdalla. Tiejärjestelyt liittyvät Raisionkaaren eritasoliittymään.
- Alueen sisäisenä tonttikatuna toimiva Purokatu voidaan pysyttää paikallaan, jolloin Purokadun puoleinen tontin raja voidaan jättää ennalleen. Sen sijaan Raisionkaaren eritasoliittymään liittyviä ajoneuvo- ja kevyenliikenteen järjestelyjä on hankala merkittävästi muuttaa tilan puutteen vuoksi. Koska E18 -tie eritasoliittymineen sijoittuu tässä kohdassa jo rakennettuun kaupunkialueeseen, tiealue pyritään luonnollisesti pitämään mahdollisimman tiiviinä liikennesuunnitteluun liittyvät määräykset ja lainalaisuudet sekä liikenneturvallisuus huomioiden. Yleissuunnitelmassa esitetään alueen liikenteen järjestämisen periaatteellinen ratkaisu, mikä on osoitettu Raision keskikaupungin vuonna 2015 voimaan tulleessa osayleiskaavassa. Liikenneväylien lopullinen paikka tarkentuu jatkossa tiesuunnitelmassa ja siihen liittyvässä asemakaavoituksessa.
- Raision kaupunki edellyttää konsulttia selvittämään, että onko teknisesti mahdollista linjata K12 lähemmäksi Turku-Uusikaupunki rataa. Samoin kevyenliikenteen yhteyksien sijoittelua tulee selventää.
- K13 linjausta pyritään toteuttamaan siten, että käytetään olevia katuyhteyksiä yleissuunnitelmassa esitetystä poiketen.
6. Kiinteistö Oy Raisionkaari tontinkäyttöasiaa
Vastaus: Muistutuksen lähettänyt Kiinteistö Oy Raisionkaari hallitsee maanvuokraajana Raision kaupungin omistamaa kiinteistöä 680-2-257-15 osoitteessa Raisionkaari 50. Muistuttaja kritisoi Purokadun linjauksen ohjaamista kiinteistön piha-alueen läpi Raisionkaarelle.
- Yleissuunnitelmassa esitetään alueen liikenteen järjestämisen periaatteellinen ratkaisu, mikä on osoitettu Raision keskikaupungin vuonna 2015 voimaan tulleessa osayleiskaavassa. Liikenneväylien lopullinen paikka tarkentuu jatkossa tiesuunnitelmassa ja siihen liittyvässä asemakaavoituksessa. Alueelle tullaan tekemään tiesuunnitteluvaiheessa asemakaavamuutos, jossa tutkitaan yksityiskohtaisemmin alueen sisäisen kokoojakadun ja siihen liittyvien tonttikatujen sijainnit. Keskikaupungin osayleiskaavassa osoitetusta ratkaisusta on tällöin perustellusti mahdollista poiketa.
- Rinnakkaisyhteys K13 linjausta voidaan selvittää siten, että käytetään olevia katuyhteyksiä yleissuunnitelmassa esitetystä poiketen
7. Raision Seudun vihreät ry luonto- ja tieasioita
Vastaus: Raision Seudun Vihreät ry kiinnittää muistutuksessaan huomiota Raisionlahden luonnonsuojelualueen veden riittävään virtaukseen, luonnonsuojelualueen ja venesataman väliseen kevyenliikenteen yhteystarpeeseen, E18 -tien eteläpuolisten alueiden melun ja pölyn suojaukseen, sataman ja pienveneiden säilytysalueen väliseen sujuvaan yhteyteen, E18 -tien ja Kaanaantien liittymään sekä koulukeskuksen läpi kulkevaan rinnakkaistien linjaukseen.
- E18 -tien suunnittelussa Raisionlahden kohdalla otetaan luonnonsuojelualue huomioon. Veden virtausaukko venesataman ja luonnonsuojelualueen välillä tulee levenemään nykytilanteeseen verrattuna.
- Raisionlahden ja Hahdenniemen välille olisi tarpeellista saada suora kevyenliikenteenyhteys mutta E18-tien korkeusaseman takia normaalikorkuisen alikulun rakentaminen on haasteellista. E18-tien rakenteita ei voida nostaa riittävän ylös, eikä kevyenliikenteenväylää voida laskea liian alas. Alueen kaikessa rakentamisessa on huomioitava tulvarajat. Kaupunki edellyttää, että suunnittelija selvittää tekniset ja taloudelliset edellytykset ko. yhteyden toteuttamiseen.
- Tulevaisuudessa Raision keskustasta on entistä parempi ja turvallisempi kevyenliikenteenyhteys Hahdenniemeen E18-tien eteläpuolella, jonne rakennettavan uuden rinnakkaistien varteen tulee myös kevyenliikenteenväylä. Samojen väylien kautta tapahtuu kulku venesatamasta säilytysalueelle.
- Melun ja pölyn suojauksesta huolehditaan tarkoituksenmukaisella tavalla koko suunnittelualueen osalla. Yleissuunnitelma tarkentuu tiesuunnitelman yhteydessä myös melun ja muiden ympäristöhäiriöiden torjunnan osalta. Tiesuunnitteluvaiheessa konsultin tulisi tarkistaa käytetyt liikennemäärät ja melumittauksen menetelmät (standardit). Melun osalta konsultin tulee selvittää, onko yleissuunnitelmassa esitetty ennustetilanne 2040 suunniteltu melunsuojaus riittävä Y5.5 ja Y5.6.
- Venesataman ja pienveneiden säilytysalueen välinen katuyhteys tullaan esittämään aluetta koskevassa asemakaavamuutoksessa (E18 Länsiosa) mahdollisimman suorana yhteytenä. Hahdenniemen satama-alueen kaavan uudistamista jatketaan E18 -tien yleissuunnitteluun liittyvän E18 Länsiosa -kaavahankkeen valmistumisen jälkeen.
- E18-tien ja Kaanaantien liittyminen suunnitellaan sujuvaksi ja turvalliseksi, huomioiden raskaan liikenteen olosuhteet.
- Koulujen ja kirjaston välinen Eeronkuja tarvitaan alueella tulevaisuudessa myös ajoneuvoliikenteen käyttöön, joten kahta samansuuntaista väylää kirjaston molemmin puolin ei ole liikenteellisesti eikä taloudellisesti tarkoituksenmukaista rakentaa. Uimahallin ja Raisionkaaren väliin osoitetulla rinnakkaistiellä ei tule olemaan tarpeetonta ohikulkuliikennettä koska sen varrelle ei avata uutta maankäyttöä eikä sen käyttäminen lyhennä ajoaikaa Raisionkaaren ja keskustan välillä.
Raision kaupunki on edellisen kerran käsitellyt hanketta ympäristövaikutusten arvioinnin yhteydessä. Tuolloin kaupunki totesi lausunnossaan, että
”Raision kaupungin osalta E18-tien nelikaistaistaminen ja sen tuomat muutokset kaupunkirakenteessa mm. E18:aa risteävien kulkupaikkojen vähetessä lisäävät estevaikutusta ja alueiden eriytymistä paikallisella tasolla eri kaupunginosien välillä. Tien parantamisen tuomat hyödyt ovat kuitenkin kiistattomat.
Useiden valtakunnallisten ja seudullisten positiivisten elinkeinoelämän vaikutusten lisäksi hankkeella on esitettyä enemmän paikallisia vaikutuksia elinkeinoelämään. Paikallisten yrittäjien saavutettavuus mahdollisesti heikentyy niissä kohdissa, missä kulkuyhteydet nykyiseltä valtatieltä muuttuvat kulkemaan rinnakkaisteiden kautta.
Raision kaupunki katsoo, että hankkeen toteuttaminen parantamalla kehätietä eritasoliittymin on erittäin tärkeätä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden takia.”
Nyt yleissuunnitelmavaiheessa kaupunki korostaa vielä, että jatkosuunnittelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota melun haitallisten vaikutusten vähentämiseen. Samoin suunnittelussa tulee selvittää onko mahdollista toteuttaa kevyenliikenteen yhteys Raisionlahden ja Raision pienveneataman välillä.
ELY-keskus pyytää Raision kaupunkia ilmoittamaan lausunnossaan:
- Onko suunnitelman käsittämälle alueelle vahvistettu tai hyväksytty oikeusvaikutteinen yleiskaava, asemakaava tai ranta-asemakaava ja onko kaava yhdenmukainen yleissuunnitelman kanssa?
Vastaus: Suunnittelualueen välille Uudenkaupungin rata-Juhaninkatu on hyväksytty ja vahvistettu Keskikaupungin osayleiskaava. Välillä Kaanaa-Uudenkaupungin rata on voimassa Raision oikeusvaikutteinen yleiskaava. Alueesta osa on asemakaavoitettu ja osa asemakaavoittamatonta.
- Muuttaako kaupunki kaavan yleissuunnitelman mukaiseksi, jos ne eivät ole yhdenmukaisia?
Vastaus: Kaupungissa on vireillä asemakaavan ja asemakaavan muutoksen laatiminen välille Kaanaa- Uudenkaupungin rata. Kaavahanke on nimeltään E18 Länsiosa ja se on ehdotusvaiheessa.
- Onko kaupungilla huomauttamista yleissuunnitelmaan sisältyvien siltojen, meluesteiden tai muiden merkittävien rakenteiden periaatteisiin?
Vastaus: Jatkosuunnittelussa ja toteutuksessa tulee muistaa, että väylä sijoittuu kaupunkialueelle, jolloin mittavien eritasoliittymien tulisi olla toteutukseltaan ja materiaaleiltaan laadukkaita sekä kaupunkiympäristöön soveltuvia. Toteutuksessa olisi hyvä hyödyntää eri liityntäpaikkojen alueidentiteettejä nostamalla ne esiin ympäristötaiteen ja valaistuksen keinoin.
- Onko kaupungilla huomauttamista yleissuunnitelmassa (kohta 4.2.7.) ehdotettuihin periaatteisiin tieverkon hallinnollisista muutoksista?
Vastaus: Yleissuunnitelmassa kuvatut tieverkon hallinnolliset muutokset ovat hyväksyttäviä. Suunnitelmassa olevassa kuvassa ”tieverkon hallinnolliset muutokset”, on huomattava, että hallinnolliset muutokset koskevat vain pientä osaa kuvassa esitetystä katu- tai tieverkosta.
Raision kaupungin lausuntoon liitetään ELY-keskuksen lausuntopyynnössä pyydetyt asiakirjat. Raisiossa suunnittelualuetta koskeva asemakaava on vireillä. Raision kaupunki toimittaa liitteenä pyydetyn otteen yleissuunnitelma-alueen asemakaavasta, kun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt sen.
Oheismateriaali |
10 |
Lausuntopyyntö_yleissuunnitelma |
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
Kaupunginhallitus päättää antaa yllä olevan lausunnon ”E18 Turun kehätien (kt 40) parantaminen välillä Naantali - Raisio” -yleissuunnitelman maantielain 27 §:n mukaista käsittelyä varten.
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Saila Rintee poistui esteellisenä kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi siltä osin, kun asian käsittely ja/tai päätöksenteko koski Raision Seudun Vihreät ry:n tekemää muistutusta nro 7. Esteellisyyden peruste hallintolain 28 § 1 mom. 5 kohta (yhteisöjäävi). Saila Rintee on ao. yhdistyksen hallituksen jäsen.
Tiedoksi |
|
Varsinais-Suomen ELY-keskus |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |