RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Terveysvalvontajaosto (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 27.02.2018/Pykälä 4
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
|
Asianro 410/11.00/2017 |
§ 4
Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen vuonna 2017
Terveystarkastaja Kirsi Puola 13.2.2018:
Kunnan tulee vuosittain arvioida valvontasuunnitelman toteutumista ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa lautakunnassa. Arvioinnissa tulee kuvata tarkastusten kattavuutta, tarkastusten ja näytteiden määrää valvontakohdetyypeittäin sekä valvonnasta saatujen tulojen kohdentumista. Kunnan tulee lähettää lautakunnan hyväksymä selvitys ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutumisesta aluehallintovirastolle vuosittain seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Lisäksi aluehallintovirastolle toimitetaan erikseen ympäristöterveydenhuollon keskusviranomaisten mahdollisesti pyytämät muut raportoitavat asiat. Eläinlääkintähuollon valvontasuunnitelma on laadittu erikseen ja myös sen toteutuminen käsitellään erikseen.
Raision ympäristöterveydenhuollon valvontayksikköön kuuluvat kunnat Raisio, Naantali ja Rusko. Valvontayksikössä toimii kuntien yhteinen kuusijäseninen terveysvalvontajaosto. Yksi terveystarkastajista toimii vastuuhenkilönä, jonka tehtävänä on toimia mm. jaostossa käsiteltävien asioiden valmistelijana ja esittelijänä.
Vuonna 2017 valvontayksikön henkilöresurssit koostuivat seuraavasti: 5 terveystarkastajaa, 2 eläinlääkäriä, 1 pieneläinhoitaja, 1 toimistosihteeri sekä hallintotehtävistä vastaava ympäristöpäällikkö. Vakituisen henkilöstön lisäksi kesä - elokuussa terveysvalvonnassa oli terveystarkastajaharjoittelija. Turun kanssa on yhteinen valvontaeläinlääkäri ja Uudenkaupungin ympäristöterveydenhuollon kanssa on sopimus hyötyeläinlääkäri-päivystyksen ja sijaisuuksien järjestämisestä. Pieneläinpäivystys on järjestetty yhteistyössä lähikuntien kanssa ja sitä hoitaa yksityinen yritys Omaeläinsairaala Turku.
Elintarvikevalvonta
Evira on antanut ohjeistuksen säännöllisen valvonnan piiriin kuuluvien
kohteiden tarkastusten määrästä ja tarkastuksiin kuluvasta ajasta. Tarkastusmäärää
voidaan joko nostaa tai laskea kohteeseen suoritettavan riskinarvioinnin
perusteella. Riskinarviointiin perustuvien elintarvikevalvonnan tarvittava
tarkastusten määrä suunnitelmassa oli 272
tarkastusta. Vuoden aikana tarkastusmäärä on laskenut 246 tarkastukseen,
johtuen kohteiden tarkentuneesta riskinarvioinnista tai lopettaneista
kohteista. Elintarvikevalvontaan arvioitiin kuluvan yhteensä aikaa 792
htpv (3,6 htv).
Suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 236 kpl, joten suunnitelma toteutui täysin (96 %). Tarkastuksista 5 kpl oli seuranta-/jälkitarkastuksia. Ensisaapumisvalvonnan tarkastuksia tehtiin 4 kpl. Suunnitelman ulkopuolisia tarkastuksia tehtiin 4 kpl. Näitä tarkastuksia ovat mm. neuvonta- ja ohjauskäynnit sekä valitusten perusteella tehtävät tarkastukset, jotka hoidetaan aina ensisijaisesti. Kaiken kaikkiaan elintarvikevalvonnan tarkastuksia tehtiin siis 244 kpl. Elintarvikkeita koskevia yksittäisiä kuluttajavalituksia tuli yhteensä 19 kpl.
OIVA-tarkastusten arvosanat jakautuivat alueella seuraavasti (vuoden 2016 vastaavat tiedot sulkeissa):
Oivallinen A 58,5 % (49,2 %)
Hyvä B 39,3 % (48,4 %)
Korjattavaa C 1,3 % (2,4 %)
Huono D 0,9 % (0 %)
Suunnitelman mukaan
elintarvikevalvonnan näytteitä oli tarkoitus ottaa 54
kpl. Näytteenotto kohdistettiin lähinnä laitoksiin ja myymälöihin.
Näytteitä otettiin yhteensä 41 kpl eli suunnitelluista näytteistä toteutui 76
%.
Elintarvikevalvonnan kokonaistyöpanokseen kuuluu paljon muutakin työtä kuin tarkastuksia, mm. yrittäjien ja kuntalaisten neuvonta ja ohjaus, ammattitaidon ylläpitäminen, koulutus ja toimistotyöt. Lisäksi kokonaistyöpanokseen lasketaan tarkastuskohteisiin kuluva matka-aika sekä valvontasuunnitelman laatimiseen ja raportointiin kuluva aika. Vuonna 2017 elintarvikevalvontaan terveystarkastajien, eläinlääkäreiden, ympäristöpäällikön, harjoittelijan sekä toimistosihteerin käyttämä kokonaistyöpanos oli 770 htpv (3,5 htv).
Terveydensuojelun
valvonta
Vuoden 2017 yhtenä painopisteenä oli uima- ja talousvesien valvonta. Talousveden
ja uimavesien valvontaan liittyvä näytteenotto toteutettiin suunnitelmien
mukaan. Talous- ja uimavesinäytteitä otettiin yhteensä 315 kpl. Tähän on
laskettu kaikki viranomaisvalvontaan kuuluvat näytteet, myös ulkopuolisen
asiantuntijan ottamat näytteet.
Terveydensuojelun
eri kohteisiin suunniteltiin tehtävän 81 tarkastusta. Määrä laski kolmella
tarkastuksella, johtuen kohteiden tarkentuneesta riskinarvioinnista
tai lopettaneista kohteista. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin osa
päiväkodeista, kouluista ja vanhainkodeista sekä uimarannat sekä uimahallit. Raision
ja Naantalin vesilaitosten valvontatutkimusohjelmien päivitys siirtyi vuodelle
2018 talousvesiasetuksen muutoksen johdosta. Suunnitelman mukaisia tarkastuksia
tehtiin 68 kpl eli toteutuma oli 87 %.
Lisäksi suoritettiin suunnitelman ulkopuolisia tarkastuksia ja mittauskäyntejä
97 kpl. Näistä suurin osa on asunnontarkastuksia, muita ovat mm. uudet
huoneistot ja toimijan vaihtumiseen liittyvät tarkastukset, valitukset ja muut
kuntalaisten yhteydenottojen perusteella tehdyt tarkastukset.
Yhteensä koko terveydensuojelun valvontaan arvioitiin kuluvan 781 htpv (3,55 htv). Toteutunut työpanos vuonna 2017 (toimistotyöt, lausunnot (18 kpl), koulutus, YHTI-järjestelmä, laivojen saniteettitodistukset ym. mukaan lukien) oli 640 htpv (2,9 htv).
Tupakkalain
ja nikotiinivalmisteiden myynnin valvonta
Suunnitelmassa oli varauduttu tekemään tupakkalain mukaista valvontaa
elintarvikevalvonnan ja terveysvalvonnan tarkastuskäyntien sekä
asiakasvalitusten perusteella. Tupakkalain ja nikotiinivalmisteiden myynnin
valvontaan arvioitiin kuluvan 15 htpv (0,07 htv).
Vähittäismyyntipaikkoja vuonna 2017 oli 67 kpl, joista suunniteltiin tarkastettavan 24 kpl. Tupakkalain mukaisia tarkastuksia tehtiin 24 kpl (toteutuma 100 %). Tupakan myyntilupia myönnettiin 5 kpl. Tupakkalain valvontatyöhön käytettiin yhteensä 30 htpv. Nikotiinivalmisteiden myyntilupia myönnettiin 2 kpl, valvontatyöhön kului aikaa yhteensä n. 2 htpv.
Koulutus
Lainsäädännön muutokset ja ammattitaidon ylläpitäminen vaativat henkilöstön kouluttautumista. Henkilöstö kävi useissa eri valvontalajien koulutuksissa vuonna 2017. Koulutuspäiviä kertyi yhteensä 85.
Maksutulot
Huoneistojen hyväksymisestä ja ilmoituksista sekä tupakkatuotteiden ja
nikotiinituotteiden myyntiluvista saadut maksutulot olivat 2 453 euroa.
Valvontamaksuista saatiin 132 658 euroa. Maksuista saaduilla tuloilla
kompensoidaan valvontayksikön menoja.
Raportointi
Elintarviketurvallisuusvirasto (Evira) seuraa kunnallisten valvontayksiköiden elintarvikevalvontaa sähköisen tietojärjestelmän kautta. Tietoja päivitetään järjestelmään pitkin vuotta.
Valvontayksikössä suoritetut terveydensuojelu- ja tupakkalain valvonnan tarkastukset ja toimenpiteet sekä panostus valvontaan on raportoitu vuoden aikana sähköisen tietojärjestelmän (YHTI) kautta. Valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi tehdään maaliskuun loppuun mennessä myös sähköisesti VYHA-järjestelmän kautta.
Päätösehdotus Terveystarkastaja Kirsi Puola
Terveysvalvontajaosto päättää hyväksyä annetun selvityksen vuoden 2017 valvontasuunnitelman toteutumisesta. Tarkastuksia on pystytty tekemään tehokkaasti. Suunnitelma on toteutunut elintarvike- ja tupakkavalvonnan osa-alueilla täysin ja terveydensuojelun valvonnan osalta hyvin.
Päätös Terveysvalvontajaosto hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
|
|
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |