RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 25.09.2017/Pykälä 318
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Tilaajan arvio 2_2018 |
|
Asianro 696/02.02.00/2017 |
§ 318
Tilaajan arvio 2
Kaupunginjohtaja Ari Korhonen ja talousjohtaja Anna-Kristiina Järvi 21.9.2017:
Kaupunginhallitus päätti 26.6.2017 § 245 tilaajan arviosta lautakunnille. Tilaajan arviossa määritetään lautakuntien talousarviotyöskentelyn pohjaksi tulo- ja menokehys seuraavan vuoden talousarvion laadintaa varten. Kehyksen pohjana käytetään tämän hetkistä verotuloennustetta, valtionosuusennustetta, kuluvan vuoden talousarvion toteutumisennustetta sekä yleistä arviota vallitsevasta taloustilanteesta.
Yleistä
Uudet verotuloennusteet julkaistiin 20.9.2017. Ennuste vuodelle 2018 on parantunut 0,6 miljoonalla eurolla edellisestä ennusteesta. Verotuloennuste kuluvalle vuodelle on kuitenkin parantunut peräti 3,4 miljoonaa euroa alkuperäiseen talousarvioon verrattuna. Ilman yllättäviä kulueriä Raision talous saattaa toteutua jopa ylijäämäisenä, mikä olisi yli viisi miljoonaa euroa alkuperäistä talousarviota 2017 parempi toteutuma. Tämä antaa liikkumavaraa vuoden 2018 talousarviolle. Toisaalta myös yleiset merkit parantuneesta taloustilanteesta ovat selkeitä, työttömyys on laskenut, asukasluku kasvaa ja tontteja varataan aiempaa enemmän.
Edellä mainittuun nojaten talousarvio voidaan rakentaa maltillisesti alijäämäiseksi vuodelle 2018. Mikäli talousarvion halutaan olevan tasapainossa, edellyttää tämä muutoksia veroihin ja maksuihin.
Talousarvioneuvottelut
Keskusten johdon kanssa on käyty tarkentavat talousarvioneuvottelut. Kaupunginhallituksen ohje talousarvion laatimiseksi lautakunnille oli, että talousarviot laaditaan lähtökohtaisesti kuluvan vuoden tasolle siten, etteivät ulkoiset nettokulut kasva.
Jotkut pakottavat toiminnalliset muutokset edellyttävät nollakasvun tasosta poikkeamista tai sitten lautakunnan on haettava korvaavat säästökohteet muualta omasta toiminnastaan.
Työllisyystoiminta päätettiin siirtää sosiaali- ja terveyspalveluiden lautakunnan alaisuuteen. Samassa yhteydessä päätettiin palkata sosiaali- ja terveyspalveluiden lautakunnan alaisuuteen työllisyyskoordinaattori sekä urasuunnittelija. Ajatus on, että työllisyystoimenpiteillä saadaan pienennettyä työmarkkinatuen kuntaosuutta. Sosiaali- ja terveyspalveluiden lautakunnan tulee arvioida realistisesti henkilöstökustannus suhteessa potentiaaliseen säästöön. Lisäksi sosiaali- ja terveyspalveluiden lautakunta on budjetoimassa yli miljoonan euron kohdentamattoman säästön. Talousarvioon tältä osin liittyy ylitysriski.
Sivistyslautakunta joutuu budjetoimaan uutena toimintana ainakin Rasekolta siirtyneen kuraattoritoiminnan ja tähän kokonaisuuteen liittyvän koulupsykologin. Myös iltapäivätoiminnan siirrosta aiheutuu muutoksia vapaa-aika- ja sivistyslautakunnan talousarviolukuihin, mutta kokonaisuuteen ei tule muutoksia.
Tekninen lautakunta joutuu budjetoimaan joukkoliikenteen lisäyksestä johtuvia kuluja, jotka nostavat nettokustannusta vuoden 2017 tasosta.
Verotulo- ja valtionosuusennuste
Kuntaliiton verottajan kanssa laatiman ennusteen mukaan Raision verotulot olisivat vuonna 2018 99,1 miljoonaa euroa, joka on 3,2 miljoonaa euroa enemmän kuin kuluvan vuoden alkuperäisessä talousarviossa.
Valtionosuuksien ennustetaan laskevan 1,3 miljoonalla eurolla yhteissumman ollessa 26,8 miljoonaa euroa.
Nettona valtionosuuksien ja verotulojen yhteenlaskettu summa kasvaa +1,9 miljoonaa euroa vuodelle 2018 verrattuna vuoden 2017 talousarvioon.
Rahoituskulut ja tuotot
Rahoituskuluihin ja tuottoihin arvioidaan +0,2 miljoonaa euroa korkeampi nettotaso verrattuna kuluvaan vuoteen. Toimintatuottoihoihin arvioidaan +0,5 miljoonaa euroa korkeammat tuotot verrattuna talousarvioon 2017.
Vuositulos 2018
Mikäli oletusarvoiksi asetetaan edellä mainitut verotulo- ja valtionosuusennusteet, rahoituskulut- ja tuotot, investointien poistotaso sekä kuluvan vuoden 2017 talousarvion mukainen taso ilman 1,2 miljoonan henkilöstösäästöä, päädytään tilikauden tuloksessa 3,6 miljoonan euron alijäämään. Tämä vastaa lähes veroprosenttiyksikön suuruista alijäämää. Tuloslaskelma on ohessa liitteenä.
Investoinnit
Raision kaupunki on pienentänyt lainaosuuksiaan neljässä vuodessa 11 miljoonaa euroa. Kaupungin investointitaso on pidetty hyvin maltillisena varautuen tuleviin investointeihin. Mahdollisen E18-investoinnin käynnistyessä 2020 jälkeen kaupungin on varauduttava rinnakkaisväylien toteuttamiseen. Tässä mielessä on perusteltua, että pakottaviin palveluinvestointeihin panostetaan nyt, jolloin investointitarpeet jakautuvat tasaisemmin eri vuosille. Lisäksi investoinnit osaltaan vauhdittavat positiivista talouden kehitystä.
Taloussuunnitelma
Maakuntauudistuksen toteuttamisen ajankohtaa on siirretty vuoteen 2020. Kuntaliitto on ohjeistanut että taloussuunnitelmat laaditaan olemassa olevan lainsäädännön pohjalle, joten mahdollisen maakuntauudistuksen vaikutusta ei huomioida vuoden 2020 taloussuunnitelmassa.
Tilaajan arvio
Lautakuntien talousarvioesitysten tulee lähtökohtaisesti olla kuluvan vuoden tasolla kuitenkin siten, että lautakunnat voivat lisätä pakottavien toiminnallisten muutosten aiheuttamat kustannukset, joille ei haeta tässä vaiheessa korvaavia kohteita lautakunnan sisältä.
Liitteet |
1 |
Tilaajan arvio 2_2018 |
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Ari Korhonen
Kaupunginhallitus päättää ohjeena lautakunnille, että lautakuntien talousarvioesitysten tulee lähtökohtaisesti olla nettokulujen osalta kuluvan vuoden tasolla kuitenkin siten, että lautakunnat voivat lisätä talousarvioon pakottavien toiminnallisten muutosten kustannusvaikutuksen, joille ei haeta tässä vaiheessa korvaavaa kohdetta lautakunnan omasta toiminnasta.
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
|
|
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |