Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 20.04.2020/Pykälä 112

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Asianro 366/02.02.02/2020

§ 112

Talousarvion toteutuminen helmikuu 2020

 

 

Talousjohtaja Sanna Häkli 15.4.2020:

 

Ohessa on helmikuun toteutumavertailu, verotulojen kertymä sekä kuntaviuhka erikoissairaanhoidon käytöstä.

 

Käyttötalouden toteutuma helmikuu 2020

Tammikuun laskennallinen toteutumaprosentti on 16,66 %.

Koko kaupungin toimintatuotot olivat helmikuussa noin 6,3 miljoonaa euroa. Erotus laskennalliseen talousarviototeumaan oli noin -0,5 miljoonaa euroa, toteuma jäi myös alle edellisvuoden helmikuun toteuman, joka oli 6,5 miljoonaa euroa. Merkittävimmät toimintatuottojen alitukset talousarvioon nähden aiheutuivat vuokratuotoista ja muista toimintatuotoista. Tuet ja avustukset puolestaan ylittivät laskennallisen talousarviototeuman. Tulot eivät kerry laskennallisen toteuman mukaisesti eri laskutusryhmien laskutusrytmien vaihtelun vuoksi, joten erot korostuvat vielä alkuvuonna. Toimintatuotot jäivät edellisvuoden toteumasta noin 0,2 miljoonaa euroa.

Koko kaupungin toimintakulujen helmikuun toteuma oli -27,4 miljoonaa euroa eli noin 1,4 miljoonaa euroa alle laskennallisen talousarvion. Kaikki kululajit toteutuivat talousarviota pienempinä. Toimintakulujen toteuma oli samalla tasolla kuin vuoden 2019 vastaavana ajankohtana.

Toimintakulujen osalta suurimmat kululajit ovat henkilöstökulut ja palvelujen ostot. Henkilöstökuluihin kohdistuu vuoden 2020 talousarviossa määritelty säästötavoite, jonka kaupunginhallitus on kohdistanut lautakunnille helmikuussa. Henkilöstökulujen toteuma oli koko kaupungin tasolla tarkasteluna alle laskennallisen talousarvion ja vain hieman yli edellisen vuoden helmikuun toteuman. Kaikkien lautakuntien osalta helmikuun henkilöstökulujen toteuma alitti laskennallisen talousarvion. Koko kaupungin henkilöstökulujen kumulatiivinen toteuma oli helmikuussa noin -11,0 miljoonaa euroa laskennallisen talousarvion ollessa noin -12,1 miljoonaa euroa.

Palvelujen ostojen toteuma alitti helmikuussa laskennallisen talousarvion 0,1 miljoonalla eurolla, ollen noin -12,9 miljoonaa euroa.

Vaikka helmikuun toimintatuotot jäivät alle laskennallisen talousarvion, toimintakulujen talousarviota myönteisempi toteuma heijastui koko kaupungin toimintakatteeseen. Toimintakate oli noin -21,1 miljoonaa euroa, eli noin 0,9 miljoonaa euroa laskennallista talousarviota parempi. Toimintakate oli noin 0,2 miljoonaa euroa huonompi vuoden 2019 helmikuun toteumaan verrattuna.

Lautakunnittaisessa erillistarkastelussa toimintakatteen toteumaprosentit olivat suhteellisen hyvällä tasolla lähes jokaisen lautakunnan osalta.

Konsernihallinnon toimintatuotot jäivät alle laskennallisen talousarvion. Toimintakulujen toteuma oli suurempi kuin arvioitu. Toimintakate toteutui noin 0,5 miljoonaa euroa talousarviota huonompana. Toimintatuotot jäivät laskennallisesta talousarviosta noin 0,4 miljoonaa euroa, toimintakulut ylittivät talousarvion noin 0,2 miljoonalla eurolla. Eroja selittäviä tekijöitä olivat sähkökauppa sekä 1-2 kertaa vuodessa maksettavien jäsenmaksujen sekä seudulliseen kehittämiseen liittyvien maksujen kohdistuminen vielä alkuvuonna parille kuukaudelle todellisen, koko vuoden kuukausille tapahtuvan jakautumisen sijaan.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan toimintatuotot olivat alle laskennallisen toteuman ja myös hieman vuoden 2019 helmikuun toteumaa vähemmän. Soten toimintakulut olivat 0,2 miljoonaa euroa edellisvuotta ja 1,3 miljoonaa euroa laskennallista talousarviota alhaisemmat. Henkilöstökulut alittuivat noin 0,7 miljoonaa euroa ja palvelujen ostot noin 0,5 miljoonaa euroa. Soten helmikuun toimintakate oli noin -11,6 miljoonaa euroa, ollen noin 1,1 miljoonaa laskennallista talousarviota parempi. Toteumaprosentti oli 15,2 %.

Raision erikoissairaanhoidon käyttö suhteessa tasaerälaskutukseen oli helmikuussa 5,4 %.

Sivistyslautakunnan toimintatuotot toteutuivat huomattavasti talousarviota paremmin (toteumaprosentti 32,1 %). Toimintatuottojen korkeaan toteumaan vaikuttivat mm. hankerahat sekä varhaiskasvatuksen ennakoitua parempi toteutuminen. Toimintakulut olivat -5,2 miljoonaa euroa, eli ne toteutuivat noin 0,3 miljoonaa euroa laskennallista toteumaa paremmin. Toimintakulut kuitenkin kasvoivat noin 0,2 miljoonaa euroa vuoden 2019 vastaavaan ajankohtaan nähden. Sekä toimintatuottojen että toimintakulujen laskennallista talousarviota paremman toteutumisen vuoksi toimintakate toteutui noin 0,8 miljoonaa euroa laskennallista talousarviota paremmin, toteumaprosentin ollessa 14,0 %.

Vapaa-aikalautakunnan talousarvio toteutui helmikuussa laskennallista toteumaa paremmin.

Ympäristölautakunnan toimintatuotot ylittivät laskennallisen toteuman. Toimintakulujen toteuma oli laskennallista talousarviota parempi. Toimintakate toteutui laskennallista toteumaa paremmin.

Teknisen lautakunnan toimintatuotot toteutuivat helmikuussa laskennallista talousarviota heikommin (toteumaprosentti 7,2 %), mutta kuitenkin edellisvuotta paremmin. Toimintatuottojen laskutusrytmit vaihtelevat, minkä vuoksi tulojen kertymä on epätasaista, mikä korostuu vuoden alkupuolella. Toimintakulut ylittivät talousarvion noin 0,1 miljoonalla eurolla ollen kokonaisuudessaan noin -4,4 miljoonaa euroa.

 

 

Investoinnit

Investointeja toteutettiin tammi-helmikuussa noin 1,1 miljoonalla eurolla toteumaprosentin ollessa 11,0 %. Investointien toteuma oli noin 0,4 miljoonaa euroa isompi kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana.

 

Verotulojen toteutuminen

Raision vuoden 2020 talousarviossa verotuloja arvioidaan saatavan koko vuonna noin 103,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 verotulojen muutoksen arvioiminen oli haastavaa; verotuloennusteet elivät lähes koko vuoden 2019 ajan. Verotulojen kasvua hidastivat verokorttiuudistuksen ja tulorekisterin käyttöönoton aiheuttama tilitysvaje.

Raision vuoden 2020 verotulojen toteuma oli helmikuun lopussa noin 18,8 miljoonaa euroa, mikä on noin 1,5 miljoonaa euroa enemmän kuin laskennallinen talousarvio. Verotulojen toteuma oli vuoden 2020 helmikuussa samalla tasolla viime vuoden helmikuun lopun tilanteeseen verrattuna. Kunnallisveroa kertyi noin 17,2 miljoonaa euroa ja yhteisöveroa noin 1,5 miljoonaa euroa. Kiinteistöveron kertymä oli noin 75 tuhatta euroa. Raision verotulojen kehitys vaikutti helmikuun lopussa myönteiseltä.

Vuodelle 2020 arvioidut verotulot eivät kuitenkaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä tule toteutumaan alkuperäisen arvion mukaisesti. Verotulojen ennustamisen suurimmat epävarmuustekijät liittyvät koronavirukseen ja koronakriisin vaikutuksiin. Kuntaliiton huhtikuun alussa julkaistun ennusteen mukaan arviot koronakriisin vaikutuksista talouskehitykseen muuttuvat lähes koko ajan. On todennäköistä, että talouden kasvu hidastuu, ja taantuman mahdollisuus on myös olemassa. Koronakriisin vaikutukset näkyvät viiveellä sekä kunnallisveron että yhteisöveron tuotoissa. Osan edellä mainituista heikennyksistä on arvioitu tulevan työllisyyden ja sen kautta palkkasumman aiemmin oletettua heikomman kehityksen sekä yritysten oletettua heikomman kannattavuuden seurauksena. Kuntaliiton huhtikuussa tehdyn ennusteen taustaoletuksena on, että akuutin kriisin kesto on kolme kuukautta ja lomautusten piirissä on valtakunnallisesti 400 000 henkeä.

Kuntaliiton huhtikuun ennusteen mukaan Raision kaupungin vuoden 2020 verotulot tulisivat olemassa olevien taustatietojen valossa olemaan noin 97,5 miljoonaa euroa, eli noin 6,0 miljoonaa euroa vuoden 2020 alkuperäisen talousarvion verotuloja vähemmän. Kunnallisveroa kertyisi noin 85,9 miljoonaa euroa, kiinteistöveroa noin 7,4 miljoonaa euroa ja yhteisöveroa noin 4,2 miljoonaa euroa. Mikäli ennuste toteutuu edellä mainitun mukaisena, vuoden 2020 verotulot ovat 1,7 prosenttia, eli noin 1,6 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2019. 

Saatujen tietojen mukaan valtiovarainministeriö päivittää parhaillaan ennusteitaan huomioiden koronaviruksen talouskehitykseen aiheuttamat paineet. Ministeriön tekemät ennusteet julkaistaan huhtikuussa kuntatalousohjelman yhteydessä, jonka jälkeen Kuntaliitto tarkistaa tarvittaessa koko maan verotuloennustetta.

Vuoden 2019 kunnallisveroon muodostuneen kertymävajeen suuruusarvio päivittyy Verohallinnon verovuoden 2019 tulokehitystilaston julkaisemisen jälkeen huhtikuussa. Kertymävajeesta osa kertyi tammikuun verotilitysten yhteydessä. Muilta osin kertymävajeen on arvioitu kertyvän vuoden 2019 verotuksen valmistumisen yhteydessä. Vaikutukset tulisivat edellisen osalta vaikuttamaan veronpalautusten ja jäännösverojen määrään heinäkuusta alkaen. Suurimpien vaikutusten arvioidaan näkyvän alkusyksyn tilityksissä.

 

Valtionosuudet

Valtionosuudet toteutuivat helmikuussa hieman, noin 90 tuhatta euroa, laskennallista talousarviota paremmin. Vuoden 2019 helmikuun valtionosuuksiin verrattuna kasvua oli noin 0,8 miljoonaa euroa. Valtionosuudet olivat helmikuun lopussa kokonaisuudessaan noin 5,3 miljoonaa euroa.

Koronakriisi vaikuttaa myös vuoden 2020 valtionosuuksiin. Hallitus on päättänyt korvata kunnille verotulojen maksujärjestelyjen muutoksista vuonna 2020 väliaikaisesti aiheutuvat verotulojen viivästymiset, kokonaisuudessaan 547 miljoonaa euroa. Raision osalta korvaus on noin 2,4 miljoonaa euroa. Korvaus maksetaan vuoden 2020 valtionosuusmaksatuksen yhteydessä toukokuun 2020 maksatuksesta alkaen. Korvauksella ei kuitenkaan ole todellista pitkän aikavälin kuntien taloutta vahvistavaa vaikutusta, koska vuoden 2020 korvausta vastaava määrä vähennetään viivästyskorkoineen kuntien valtionosuusmaksatuksen yhteydessä vuonna 2021.

 

 

Oheismateriaali

2

Toteumavertailu 022020

 

3

Verotulojen toteuma helmikuu 2020

 

4

Kuntaviuhka tammi-helmikuu 2020

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Kaupunginhallitus merkitsee asian tiedokseen.

 

Päätös                                           

Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa