Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 16.03.2020/Pykälä 72

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Kaupunginvaltuusto

§ 23

25.2.2019

Tekninen lautakunta

§ 7

28.1.2020

Sivistyslautakunta

§ 27

4.3.2020

 

 

Asianro 323/08.00.00/2019

§ 72

Valtuutettu Jukka A. Rantalan ym. valtuutettujen aloite koskien koulujen ja päiväkotien liikenneturvallisuuden parantamista

 

Päätöshistoria

 

Kaupunginvaltuusto 25.2.2019 23 §

 

                                                          ”Valtuutettu Jukka A. Rantala jätti seuraavan aloitteen:

 

“Liikennemäärät lisääntyvät edelleen kaupunkimme väestömäärän lisääntyessä ja samoin lisääntyvät myös onnettomuudet, pelkästään tilastollisestikin tarkasteltuna. Myös kaupunkirakenteen keskittyminen ja tiivistyminen kasvattaa paikallisesti liikevirtojen määriä. Raision kouluihin johtavien jalankulkuväylien ja suojateiden turvallisuuteen lisääntyvä liikenne vaikuttaa jatkossa epäedullisesti.

 

Korotettuja suojateitä on jo osin toteutettu, mutta edelleen on huomattava määrä koulujen ja päiväkotien läheisyydessä olevia suojateitä, joissa tätä turvallisuutta lisäävää toimenpidettä ei ole tehty. Hyvänä esimerkkinä korotetun suojatien tarpeesta on Ihalan koulun läheisyydessä oleva suojatie, joka ylittää kohtuullisen vilkkaasti liikennöidyn Konsantien, lähes välittömästi linja-auton pysäkin kohdalla. Kyseisellä paikalla myös mäki estää vastaantulevan liikenteen näkymää. Vastaavia ongelmapaikkoja esiintyy myös muiden koulujen ja päiväkotien välittömässä läheisyydessä.

 

Suojateihin liitettyjen rakenteiden on todettu vaikuttavan liikenneturvallisuuteen edistävästi ja liikennevirran nopeuteen alentavasti

 

Jotta välttyisimme "läheltä piti" tai vieläkin vakavimmilta tilanteilta on toimenpiteisiin ryhdyttävä nyt.

 

Me allekirjoittaneet esitämme, että kaikki koulujen ja päiväkotien välittömässä läheisyydessä olevat suojatiet tulee muuttaa korotetuiksi suojateiksi ja jatkossa vastaavasti sijaitsevat suojatiet tulee myös toteuttaa korotettuina suojateinä.

 

Raisiossa 25.2.2019

 

Jukka A. Rantala                          Elisa Vuorinen

Helena Viljanen                          Jari Salonen

Janette Broberg                          Harri Seikola

Eija Erasvuo                                  Saila Rintee

Pekka Heikkilä                             Jari Pulkkinen

Markus Maunula                        Heikki Laine

Ari Leinonen                                Eeva Savola

Tanja Parkko                                Jukka Rantala

Merja Niemi                                 Susanna Mäntysaari

Maria Virko”

 

Päätös                                            Aloite merkittiin pöytäkirjaan ja lähetettiin kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.”

 

Kaupunginhallitus 4.3.2019 71 §

 

”– – Kaupunginhallitus lähettää – – valtuutettu Jukka A. Rantalan aloitteen koskien koulujen ja päiväkotien liikenneturvallisuuden parantamista teknisen lautakunnan ja sivistyslautakunnan valmisteltavaksi – –”

 

 

Tekninen lautakunta 28.1.2020 7 §

 

                                                          Suunnitteluinsinööri Nina Vartiainen ja kaupungininsinööri Mikko Kunttu 22.1.2020:

 

Valtuutettu Jukka A. Rantala ym. valtuutetut ovat esittäneet, että kaikki koulujen ja päiväkotien välittömässä läheisyydessä olevat suojatiet tulee muuttaa korotetuiksi suojateiksi ja jatkossa vastaavasti sijaitsevat suojatiet tulee toteuttaa korotettuina suojateinä.

 

Liikenneturvallisuustyötä on tehty pitkäjänteisesti lähes kahdenkymmenenvuoden ajan. Liikenneturvallisuutta parantavia yksittäisiä toimenpiteitä on tehty satoja. Raision kaupungin tekniset palvelut on teettänyt liikenneturvallisuusselvityksen, joka valmistui kesällä 2018 liikenneturvallisuussuunnitelman muodossa. Edeltävä liikenneturvallisuusselvitys on vuodelta 2011. Liikenneturvallisuusselvitys toimii tukirankana ja selvityksen periaatteet ohjaavat liikenneturvallisuustyötä. Painopistealueina liikenneturvallisuusselvityksessä olivat mm. ajonopeuksien hillintä, tien ylitysten turvallisuuden parantaminen sekä koulujen kohdat.

 

Päiväkotien liikenneympäristössä tärkeintä on järjestää toimiva ja turvallinen saattoliikenne. Päiväkoti-ikäiset lapset kulkevat aina valvotusti aikuisen seurassa.

 

Raision kaupungissa on 10 koulua, joista yksi on yläkoulu. Vaisaaren yläkoulu sijaitsee kampusalueella, jossa on myös Raision lukio ja Rasekon ammattiopisto. Samalla alueella sijaitsee myös kirjasto, uimahalli ja lähiaikoina käyttöön otettava palloiluhalli, joten kulkijoita on alueella paljon. Tämän alueen liikenneturvallisuuden parantamiseksi on tarkoitus tehdä erillinen suunnitelma vuoden 2020 aikana. Kyseessä on nuorisovaltuuston aloite, joka on otettu huomioon vuoden 2020 talousarvion investointiohjelmassa.

 

Kaikkien alakoulujen liikenneympäristö on kartoitettu useita kertoja. Koulujen välittömässä läheisyydessä on vuosien saatossa tehty liikenneturvallisuustoimenpiteitä. Suojateillä on käytetty kavennuksia, korotuksia, tyynyhidasteita, saarekkeita tai näiden yhdistelmiä. On myös rakennettu liikennevaloja ja korotettuja liittymiä sekä asennettu erilaisia varoitusjärjestelmiä kuten vilkkuvia valoja. Lisäksi esimerkiksi Keskitie on toteutettu hidaskatujen suunnitteluperiaatteita noudattaen. Pääsääntöisesti kaupungin koulut sijaitsevat pientalovaltaisilla alueilla, joissa liikenne on vähäistä ja suurin ruuhkahuippu muodostuu saattoliikenteestä. Koulujen saattoliikennejärjestelyihin on kiinnitettävä huomiota.

 

Ihalan koulu mainittiin erikseen aloitteessa. Konsantien eteläpuolella puiston halki kulki ennen rivitalojen rakentumista epävirallinen polku, jota ei olla suositeltu käytettävän. Koululaisille turvallinen reitti on osoitettu Ylikonsankadun kautta. Ylikonsankadun liittymässä Konsantiellä on korotettu suojatie. Suojatie koulun kentän kohdalla on linja-autopysäkin käyttäjiä varten. Ihalan koulun oppilaat kulkevat kouluun pääsääntöisesti kävellen tai pyörällä. Viime vuonna Konsantien saneerauksen yhteydessä Konsantien kevyen liikenteen väylää levennettiin. Työ on vielä kevyen liikenteen väylän osalta kesken. Parhaillaan on myös käynnissä suunnittelu Kaurinraitin jatkamisesta Konsantielle asti, millä saataisiin kevytliikennettä ohjattua pois Viikarinraitilta.

 

Liikenneturvallisuustoimenpiteitä suunnitellessa pyritään aina kartoittamaan koko koulumatka. Jokaisen koulun ympäristöstä on määritelty turvallisia reittejä, joita tulisi käyttää. Yhteistyössä koulujen ja kotien kanssa koululaiset ohjataan käyttämään turvallisinta reittiä. Huomiota on kiinnitettävä myös koulujen pihojen liikennejärjestelyihin. Koska liikenneympäristökin muuttuu kaiken aikaa rakentamisen myötä, liikenneturvallisuustyö on jatkuvaa kehittämistä. Uusimpia ajatuksia suojateiden sijoittelussa on niiden määrän vähentäminen ja jäljelle jäävien suojateiden turvallisuuden parantaminen.

 

Päätösehdotus                           Tekninen johtaja Antti Korte

 

Tekninen lautakunta antaa Jukka A. Rantalan ym. valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.

 

 

Päätös                                            Tekninen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

Sivistyslautakunta 4.3.2020 27 §

 

Alakoulujen vastaava rehtori Jari Miettinen, yläkoulun rehtori Janne Ahlqvist ja sivistysjohtaja Juha-Pekka Lehmus 25.2.2020:

 

Valtuutettu Jukka A. Rantala ym. valtuutetut ovat esittäneet, että kaikki koulujen ja päiväkotien välittömässä läheisyydessä olevat suojatiet tulee muuttaa korotetuiksi suojateiksi ja jatkossa vastaavasti sijaitsevat suojatiet tulee toteuttaa korotettuina suojateinä.

 

Teknisen lautakunnan vastauksessa on esitelty perusteellisesti kaupungin aikaisemmin tekemiä turvallisuusselvityksiä. Tekninen keskus on myös omalta osaltaan kiinnittänyt huomiota koulujen sekä päiväkotien ympäristöjen turvallisiin liikenneratkaisuihin.

 

Koulujen sekä päiväkotien henkilöstön tehtävä on ohjeistaa lapsia sekä heitä saattavia aikuisia käyttämään turvallisia liikennereittejä. Kasvatus- ja opetushenkilöstö opettaa opetussuunnitelman mukaisesti lapsia käyttäytymään liikenteessä oikealla tavalla ja valistaa lapsia sekä nuoria liikenteen vaaroista.

Koulut ja päiväkodit tekevät aktiivista turvallisuustyötä osana muun toiminnan järjestämistä. Lasten ja nuorten kanssa tutustutaan vuosittain koulujen sekä päiväkotien lähiympäristöön ja oppilaiden kulkureitteihin. Poliisit käyvät vuosittain kouluissa ja päiväkodeissa puhumassa liikenteen vaaroista ja turvallisesta liikennekäyttäytymisestä. Liikenneturvallisuuteen liittyvää yhteistyötä tehdään myös liikenneturvan kanssa.

 

Kouluissa pidetään vuosittain liikenneturvallisuusviikkoja, joiden aikana järjestetään useita eri tapahtumia alueelliseen liikenneturvallisuuteen liittyen. Myös koulujen vanhempainyhdistykset ovat aktiivisesti mukana edistämässä koulujen liikenneturvallisuutta. Koulut ovat sovittaneet alkamisaikoja niin, että se mahdollistaisi mahdollisimman turvalliset koulumatkat oppilaille. Koulut ja päiväkodit kehittävät myös yhdessä teknisen keskuksen asiaintuntijoiden kanssa yksikköjen toimintaympäristöjä entistä turvallisemmiksi lasten koulumatkoja varten. 

 

 

Päätösehdotus                           Sivistysjohtaja Juha-Pekka Lehmus

 

Sivistyslautakunta antaa Jukka A. Rantalan ym. valtuustoaloitteeseen edellä olevan vastauksen.

 

 

Päätös                                            Sivistyslautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Kaupunginhallitus päättää

 

-       merkitä aloitteeseen annetun vastauksen tiedokseen ja

-       saattaa sen valtuuston tietoon ja esittää valtuustolle, että se toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

 

Päätös                                           

Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

Vs. kaupunginlakimies Sari Vahtera poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 18.35.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa