Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 28.08.2019/Pykälä 105

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Asianro 491/04.04.02/2019

§ 105

Matkaraportti Ihalan koulun ystävyysvierailusta Ruotsiin 28.-31.5.2019

 

 

 

                                                          Ihalan koulun luokanopettajien *** ja *** 3.6.2019

toimittama matkaraportti Raision sivistyslautakunnalle:

 

Ihalan koulusta mukana olivat opettajat *** ja *** sekä kolmantena valvojana ***. Matkaan lähti 15 A2-ruotsin opiskelijaa 6. luokilta ja 16 opiskelijaa 6 E-luokalta. Heillä oli 6. luokan leirikoulumatka Ruotsiin. Matkustimme sivistyslautakunnan hyväksymän suunnitelman mukaisesti ystävyyskouluvierailulle Ruotsiin.

 

Lähdimme Viking Linen iltalaivalla tiistaina (28.5.2019) ja kotiin palasimme perjantaiaamuna (31.5.2019). Oppilaat valikoituivat mukaan ruotsin kielen opintomenestyksen ja hyvän, luotettavan ja edustamiseen sopivan käytöksen perusteella. Mukaan pääsivät kaikki halukkaat. Opettajista *** on ollut töissä Maestroskolanissa aikaisemmin ja toimi näin matkajohtajana.

 

Saavuimme satamaan klo 6.35 Ruotsin aikaan. Olimme hakeneet laivan kahvilasta aamiaispussit mukaan. Kävelimme rantaan pitkin Fotografiska museetin portaille nauttimaan aamiaista. Jatkoimme Slussenin metroasemalla. Nousimme siellä metron kyytiin ja jatkoimme majoituspaikkaamme Zinkesdammin retkeilymajaan.

 

Jätimme matkatavarat säilytykseen ja kävelimme takaisin metrolle, josta matka jatkui Nackaan, Maestroskolanille. Seillä meitä odottivat rehtori ja muut opettajat. Jaoimme oppilaamme ryhmiin ja Maestroskolanin 6. luokan oppilaat kierrättivät ryhmiä koulussa. Teimme luokassa yhteisiä tutustumisleikkejä ja pantomiimiesityksiä kierroksen jälkeen. Nautimme lounaan koulun ruokalassa ja oppilaat siirtyivät välitunnille. Opettajat ottivat osaa pedagogiseen keskusteluun opettajainhuoneessa ja meille oli järjestetty myös esittely koulun toiminnasta. Välitunnin jälkeen oppilaat osallistuivat liikunnalliseen toimintaan koulun viereisessä puistossa. Jatkoimme puistosta matkaa bussipysäkille ja palasimme takaisin retkeilymajaan metrolla.

 

Pääsimme majoittumaan huoneisiimme ja söimme päivällisen Zinkesdammin retkeilymajan ravintolassa. Lähdimme viettämään iltaa Gröna Lundin huvipuistoon. Palasimme takaisin majapaikkaan vesibussilla ja metrolla. Seuraavana päivän aamiaisen jälkeen veimme oppilaat pelailemaan majapaikan viereiseen puistoon. Sieltä siirryimme pakkaamaan matkatavarat, jotka jätimme taas säilytykseen päivän ajaksi.

 

Lähdimme metrolla Gamla Staniin. Tutustuimme sen nähtävyyksiin ja nautimme lounaan siellä olevassa pitseria Nivåssa. Oppilaat saivat asioida pitseriassa englannin tai ruotsin kielellä.

 

Jatkoimme Gamla Stanista Slussenille, josta otimme vesibussin Djurgårdeniin. Kävelimme Vasa-museoon ihmettelemään vanhaa sotalaivaa. Museokierroksen jälkeen jatkoimme kävellen Abba-museolla. Saimme nauttia suomenkielisestä opaskierroksesta. Oppilaat innostuivat esiintymään lavalla sekä nauhoittamaan lauluaan.

 

Lähdimme hakemaan matkatavaroita Zinkesdammilta. Siirryimme julkisilla kulkuvälineillä Viking Linen terminaaliin. Laivassa meitä odotti illallinen, jonka jälkeen väsynyt seurueemme olikin valmis nukkumaan.

 

Matkan tavoitteet yllä pitää lämpimiä suhteita ystävyyskoulun kanssa, tutustuttaa oppilaita ruotsalaiseen kulttuuriin ja ruotsin kieleen sekä ruotsalaiseen koulumaailmaan toteutuivat hienosti. Toivomme vastavierailua ensi syksyksi Ihalan koululle.

 

 

 

 

Päätösehdotus                           Sivistysjohtaja Juha-Pekka Lehmus

 

Sivistyslautakunta merkitsee matkaraportin tiedokseen.

 

 

 

Päätös                                           

Kokouksessa esittelijänä toimi kirjasto- ja kulttuuritoimenjohtaja Tiina Salo.

 

Sivistyslautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa