Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Terveysvalvontajaosto (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 12.02.2019/Pykälä 6

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Oheismateriaali
  Arviointiraportti Raisio.pdf

 

Asianro 1273/11.02.00/2018

§ 6

Vastaus Lounais-Suomen aluehallintoviraston selvityspyyntöön ympäristöterveydenhuollon resursseista (LSAVI/5543/2018)

 

 

 

 

                                                          Terveystarkastaja Kirsi Puola 4.2.2019:

 

Lounais-Suomen aluehallintovirasto suoritti Raision ympäristöterveydenhuoltoon arviointi- ja ohjauskäynnin ajanjaksolla 9.10.2018 - 6.11.2018. Arvioinnin kohteena oli elintarvikevalvonta. Arviointi- ja ohjauskäyntiin kuului asiakirjojen tarkastusten ja henkilöstön haastattelujen lisäksi kaksi kohdekäyntiä ja loppukokous, johon osallistui myös luottamushenkilöitä.

 

Arviointi- ja ohjauskäynnin tarkoituksena on ohjata kuntia ja varmistaa, että kunnallinen valvonta täyttää viralliselle valvonnalle asetetut vaatimukset. Käyntien teemoina/painopisteinä vuonna 2018 ovat valvonnan riskiperusteisuus, valvonnan yhtenäisyys, sekä valvonnan tuki yksikössä. Lisäksi painopisteenä on valvonnan kohde- ja vaativuuskattavuuden varmistaminen.

 

Arviointiraportin yhteenvedossa todetaan mm. seuraavaa:

 

Yksikön pieni koko ja välitön sekä keskusteleva toimintaympäristö henkilöstön parissa on valvonnan riskiperusteisuutta ja yhtenäisyyttä vahvistava piirre. Riskiperusteisuutta ja yhtenäisyyttä vahvistavat myös tarkastajien kouluttautuminen ja erikoistuminen tiettyihin erityistä perehtyneisyyttä vaativiin aihealueisiin, kuten kontaktimateriaalit ja terveysväittämät. Erikoistumista tulisikin valvontayksikössä hyödyntää vielä nykyistäkin laajemmin.

 

Valvontayksikköä ohjataan kiinnittämään huomioita kohteiden riskinarviointiin joissakin tapauksissa, Oiva-arvosanojen C-arvosanan määräytymisen kriteereihin sekä ns. vaativuuskattavuuden suunnitteluun ja seurantaan.

 

Yleisesti ottaen valvontayksikössä näkyivät pienen yksikön dynamiikan vahvuus ja avoin sekä välitön toimintakulttuuri. Pienen ja itseohjautuvan yksikön toiminnan mittareiden ja tarkastustoiminnan yhtenäisyyden tarkasteluun kuitenkin kannustetaan.

 

Valvontayksikön henkilöstöresursseissa havaittiin lainsäädännön vastainen tilanne, josta aluehallintovirasto lähetti selvityspyynnön arviointiraportin mukana.


 

Henkilöstöresurssit olivat käyntihetkellä ja tulisivat esitetyn suunnitelman mukaan vuonna 2019 jäämään alle lain ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueesta (410/2009) 2 §:ssä säädetystä 10:stä henkilötyövuodesta. Vuodelle 2019 henkilöstöresursseja oli vahvistettu 9,2 htv.

 

Selvityspyyntö

Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää terveysvalvontajaostoa selvittämään, miten yhteistoiminta-alueen resurssit tullaan saattamaan lainsäädännön vaatimusten mukaisiksi, tai esittämään perustelut yhteistoiminta-aluelain mahdollistamalle poikkeukselle. Selvitystä pyydetään 19.2.2019 mennessä.

 

Laki ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueesta (410/2009)

Lain mukaan kunnassa tai yhteistoiminta-alueella ympäristöterveydenhuollolla on oltava käytettävissään vähintään 10 henkilötyövuotta vastaavat henkilöresurssit. Lain 3 §:n mukaan 10 henkilötyövuotta vastaavien henkilöresurssien vaatimuksesta voidaan poiketa mm., jos ympäristöterveydenhuollon tehtävien riittävä ja laadukas järjestäminen kunnassa tai yhteistoiminta-alueella voidaan muutoin turvata.

 

Aluehallintoviraston arviointiraportti on esityslistan oheismateriaalina.

 

 

Oheismateriaali

1

Arviointiraportti Raisio.pdf

 

 

Päätösehdotus                           Terveystarkastaja Kirsi Puola

 

Terveysvalvontajaosto merkitsee Lounais-Suomen aluehallintoviraston arviointi- ja ohjauskäynnin raportin tiedoksi ja antaa aluehallintovirastolle seuraavan vastauksen selvityspyyntöön:

 

Vuosina 2014 - 2018 Raision valvontayksikön valvontasuunnitelma elintarvikevalvonnan osa-alueella on toteutunut hyvin. Aluehallintoviraston arviointiraportin mukaan valvontayksikön toiminta on täyttänyt viralliselle valvonnalle asetetut vaatimukset. Tarkastajat ovat kouluttautuneet ja erikoistuneet erityistä perehtyneisyyttä vaativiin aihealueisiin, kuten kontaktimateriaalit ja terveysväittämät.

 

Terveydensuojelun osalta valvontasuunnitelmat ovat toteutuneet 70 - 90 %. Valvontayksikössä on hyvä osaaminen asumisterveys- ja sisäilma-asioissa. Näihin on panostettu kouluttamalla henkilöstöä. Lisäksi osallistutaan aktiivisesti kuntien sisäilmatyöryhmiin. Asiantuntemus on hyvin kuntalaisten tavoitettavissa ja asunnontarkastuspyynnöt saadaan hoidettua kohtuullisessa ajassa.

 

Tupakkavalvonnan osa-alueella suunnitelmat ovat toteutuneet täysin.

 

Henkilötyövuosien määrä on vuosien 2018 ja 2019 aikana laskenut alle 10 htv henkilöstömuutosten takia. Muutosten yhteydessä lisärekrytointi on kohdistettu resurssitarpeen mukaisesti lähinnä elintarvikevalvontaan.

 

Henkilötyövuosien väheneminen on suurelta osin kohdistunut eläinlääkintähuoltoon ja tarkemmin pieneläinlääkintään. Valvontayksikössä on pieneläinklinikka palvelemaan alueen asiakkaita. Klinikka on hyvin varustettu ja siellä on osa-aikainen pieneläinhoitaja. Alueella on hyvin saatavilla peruseläinlääkäripalvelua pieneläimille yksityisillä klinikoilla. Eläinlääkärin praktikkoresurssia ei tarvita pieneläinpäivystykseen. Sen hoitaa alueellisesti yksityinen yritys Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy.

 

Hyötyeläinten hoidon osalta yksikön resurssitilanne ei ole vähentynyt viime vuosina. Eläinlääkärin poissaollessa on aina sijainen Uudenkaupungin ympäristöterveydenhuollon kanssa tehdyn sopimuksen perusteella.

 

Valvontayksikkö on kompakti kokonaisuus, jossa työskentelee motivoitunutta ja aikaansaavaa henkilökuntaa. Etäisyydet tarkastuskohteisiin ovat pääsääntöisesti lyhyitä, joka tehostaa tarkastustoimintaa. Nykyisellä henkilöstömäärällä pystytään hoitamaan valvontatehtävät keskusviranomaisten edellyttämällä tavalla.

 

Jaosto katsoo, että yksikön toiminta on 3 § kohdan 4) mukaisesti järjestetty riittävästi ja laadukkaasti. Lisäksi tehtävien järjestäminen on turvattu sopimuksilla naapurialueitten kanssa.

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti kokouksessa.

 

 

Päätös                                           

Terveysvalvontajaosto hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

 

Tiedoksi

 

Lounais-Suomen aluehallintovirasto

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa