Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 17.12.2018/Pykälä 469

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Oheismateriaali
  Lausuntopyyntö

 

Asianro 1189/00.04.01/2018

§ 469

Lausunto Turun yleiskaavaluonnoksesta 2029 ja siihen liittyvästä keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelusta

 

 

                                                          Maankäyttöpäällikkö Outi Pekkala 13.12.2018:

 

Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimiala pyytää Raision kaupungin lausuntoa 24.8.2018 päivätystä ja 25.9.2018 muutetusta Turun yleiskaavaluonnoksesta ja siihen liittyvästä keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelusta.

 

Turun yleiskaavaluonnos

 

Yleiskaavaluonnos koostuu pääkartasta ja 7 teemakartasta sekä kaavaselostuksesta. Teemakartoilla on esitetty kuhunkin teemaan liittyvät ratkaisut. Osalla kartoista toimenpiteet on jaoteltu tavoitevuoteen mennessä toteutettaviin ja sen jälkeen toteutettaviin kohteisiin. Kaikki kartat tullaan hyväksymään oikeusvaikutteisina.

 

Seuraavassa on käyty läpi lyhyesti teemakarttojen aiheet ja niiden Raisiota koskevat merkinnät.

 

Kartta 1: Yhdyskuntarakenne (pääkartta)

Pääkartalla on esitetty tavoitteellinen yhdyskuntarakenne sekä tiivistyvä kaupunkirakenne, tuotanto- ja logistiikka-alueiden sijoittuminen ja Turun Tiedepuistoa koskevat strategiset kehittämistavoitteet.

 

Kartta on kooste muista teemakartoista.

 

Kartta 2: Asuminen

Kartalla on esitetty asukastavoitteen mukaisen rakentamisen sijoittuminen. Uutta ja täydentävää asuntorakentamista on osoitettu pääasiallisesti keskustaan, joukkoliikenteeseen tukeutuville kehityskäytäville sekä sisääntuloväylien varsille.

 

Tiivistyvä kestävän kaupunkirakenteen vyöhyke ulottuu Satakunnantien joukkoliikennekäytävää myöten aina Raision rajalle saakka. Raision kannalta ei ole muuta huomioitavaa.

 

Kartta 3: Palvelut ja elinkeinot

Kartalla on esitetty koko kaupungin kannalta merkittävät palveluiden ja elinkeinotoimintojen alueet käsittäen myös seudullisesti merkittävät vähittäiskaupan alueet

 

Teeman merkittävimmät alueet sijaitsevat Pansion, Pernon ja Sataman alueilla sekä Kehätien ympäristössä ja pohjoispuolella. Seudullisesti merkittäviä vähittäiskaupan alueita ovat Itäharju-Biolaakso, Kärsämäki, Manhattan, Rieskalähteentie, Oriketo-Topinoja ja Kuninkoja.

 

Työpaikka-alueita sekä palvelujen, hallinnon ja kaupan alueita on osoitettu Raision rajan tuntumaan Kehätien ja Pernon alueille. Tuotantotoiminnan ja logistiikan vyöhyke ulottuu Pernon alueella aivan Raision etelärajalle. Palvelujen, hallinnon ja kaupan alueita on osoitettu Raision rajan tuntumaan Satakunnantien varteen.

 

Kartta 4: Liikenne

Liikenneverkko autoliikenteen osalta koostuu olemassa olevasta tie- ja katuverkosta sekä uusista ja kehitettävistä reiteistä. Luonnoksessa on osoitettu Raisionkaaren jatkeen jatkuminen Turun puolella uutena katuyhteytenä sekä ohjeellisena katulinjauksena Satakunnantien ja Myllyn alueen uusi yhdystie.

 

Kartalla on osoitettu joukkoliikennepainotteisina katuina ensimmäisen vaiheen raitiotie-/superbussilinjat Varissuon, Raision ja Runosmäen suuntiin sekä Satakunnantien-Raisiontien nelikaistaistaminen. Myöhemmän vaiheen raitiotie-/superbussilinjat on eroteltu omalla merkinnällään. Kartalla esitetään myös runkobussireitit laajemman linjastoluonnoksen mukaisina.

 

Kartalla on esitetty pyöräilyn pääverkosto, joka yhdistää lähikunnat sekä suurimmat asuin- ja työpaikka-alueet Turun keskustaan ja aluekeskuksiin. Mm. Naantalin pikatien varteen uusi pyöräilyn pääverkosto, joka tulee jatkumaan Raision puolella

 

Raisionlahdelle on osoitettu laivaväylä.

 

Kartta 5: Kestävä vesien hallinta

Kartalla on esitetty alueet, joilla on tarve hulevesien hallintatoimenpiteille, meri- ja hulevesitulvavaara-alueet sekä tärkeät joet ja purot sekä pohjavesialueet.

 

Kartalla on osoitettu useita hulevesitulvavaara-alueita sekä hulevesien toimenpidealueita Raision rajan tuntumassa. Mm. Kuninkoja haaraojineen on osoitettu avoimena säilytettäväksi ojauomaksi. Raisionjoki ja Kuninkoja on osoitettu luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi.

 

Kartta 6: Yhdyskuntatekniikka

Kartta sisältää yhdyskuntateknisen huollon alueet, alueiden käyttöä rajoittavat vyöhykkeet, keskusta-alueen kallioresurssialueet sekä erillisenä selvitysalueena VAK-ratapihan mahdollinen uusi sijainti Iso-Heikkilän pohjoispuolella.

 

Raisiota koskevia merkintöjä ovat mm. lentomeluvyöhykkeet sekä kemikaalilaitosten konsultointivyöhykkeet (lähinnä Pernon alueella).

 

Kartta 7: Viherympäristö ja maisema

Kartalla on osoitettu viherverkosto, pääulkoilureitistö, luontoon ja maisemaan liittyviä arvoja sekä arkeologiset kohteet. Kartalla on lisäksi osoitettu korkeaan rakentamiseen parhaiten soveltuvat kohteet.

 

Raision kannalta olennaisia ovat Pomponrahkan suojelualue läheisine viheralueineen sekä Kuloistenniityn viereiset virkistysalueet Turun puolella. Kartalla on myös osoitettu Raisionjoki ja Kuninkoja luonnon ja/tai maiseman kannalta merkittäväksi joen- tai puronvarsialueeksi kuten kartalla 5. Kartalla on myös osoitettu kuntien raja-alueen ulkoilureitistö, joka yhtyy vastaavaan Raision puolella.

 

Kartta 8: Arvokkaat rakennetun ympäristön kohteet

Kartalla on osoitettu arvokkaat kohteet, joiden ominaispiirteiden säilyminen tulee turvata.

 

Raisionjoen varren peltoalueet on osoitettu asemakaavan /s-alueeksi.

 

Turun keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelu

 

Keskustan liikenneverkkoa on tutkittu neljän eri vaihtoehdon avulla. Vaihtoehto A noudattaa keskustavisiota, vaihtoehdot B ja C ovat sen variaatioita. Vaihtoehdossa 0+ on lähdetty liikkeelle jo aiemmin tehdyistä suunnitelmista keskustan kehittämiseksi. Liikenneverkkovaihtoehtoja on tarkasteltu vuosina 2029 ja 2050. Vaihtoehdot, niiden vaikutusten arviointi ja jatkosuunnitteluun esitettävä liikenneverkko on esitelty lausuntomateriaalissa omana raporttinaan.

 

Yleiskaavaluonnoksessa näytetään vaihtoehtotarkastelun ja sen vaikutusarviointien perusteella jatkosuunnitteluun esitettävän keskustan liikennesuunnitelman mukainen liikenneverkko ja sen kehittämistoimenpiteet vuosille 2029 ja 2050.

 

 

Lausuntopyynnössä on erityisesti pyydetty kannanottoa seuraaviin luonnoksen käsittelyn yhteydessä esiin nousseisiin asioihin:

-          Kupittaan siirtolapuutarhan merkintätapa

-          Raision rajalla oleva ohjeellinen katulinjaus ja sen vaikutus viheralueverkostoon (luonnonsuojelutarve)

-          keskusta-alueiden merkintätavan tarkkuustaso

-          kävelykeskustan laajuus ja ensisijainen laajenemissuunta

-          joukkoliikennereittien sijainti keskustassa

-          pyöräilyn pääreitit keskustassa

-          autoilun asema keskustassa ja mahdollinen autoliikenteen rajoittaminen keskustan silloilla

 

Lausuntoa on pyydetty 31.12.2018 mennessä.

 

Yleiskaavaluonnokseen ja keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkasteluun voi tutustua internetissä osoitteessa:

https://www.turku.fi/yleiskaava2029

 

 

Oheismateriaali

10

Lausuntopyyntö

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Raision kaupunginhallitus esittää lausuntonaan Turun Yleiskaavaluonnoksesta seuraavaa:

 

-          Raisio ja Turku ovat laatimassa yhdessä asemakaavaa kaupunkien rajalle. Raision puolella kaavan nimenä on Kuloistenniitty. Asemakaavatyön aloituskokous on pidetty 7.12.2016 ja molemmat kaupungit ovat vuonna 2016 hyväksyneet päättävissä elimissään kaavahankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelmat. Kaupungit ovat myös yhdessä linjanneet Satakunnantien ja Myllyn alueen välille suunniteltua tieyhteyttä. Nyt lausunnoilla olevassa yleiskaavaluonnoksessa tieyhteys on osoitettu ohjeellisena katulinjauksena. Raision kaupunki katsoo, että ohjeellinen tielinjaus tulee osoittaa yleiskaavassa. Linjauksen suunnittelun yhteydessä on todettu, ettei suunnitellulla tiellä ole merkittäviä vaikutuksia viheralueverkostoon eikä sen osoittaminen heikennä laajemman viheralueen asemaa eikä luontoarvoja.

-          Kaavatyön jatkosuunnittelussa tulee huomioida Turun keskustaan kohdistuvien toimenpiteiden vaikutus myös ympäröivään kaupunkiseutuun.

-          Samoin tulee huomioida autoliikenteen ja kevyenliikenteen sujuvat yhteydet koko kaupunkiseudulla niin asumisen kuin yritystoiminnan edellytysten turvaamiseksi.

 

Muilta osin Raisiolla ei ole lausuttavaa luonnoksesta.

 

Päätös                                           

Saila Rintee ehdotti Veijo Mikolan ja Elisa Vuorisen kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun. Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun.

 

Puheenjohtaja keskeytti kokouksen tauon ajaksi tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 19.35-19.40.

 

 

 

Tiedoksi

 

Turun kaupunki, Kaupunkiympäristötoimiala

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa