RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 22.08.2018/Pykälä 97
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
|
Asianro 906/12.00.01/2014 |
§ 97
Perusopetuksen oppimistulosten seuranta Raision perusopetuksessa
Sivistysjohtaja Juha-Pekka Lehmus 14.8.2018:
Uudet valtakunnalliset opetussuunnitelmat on otettu käyttöön kaikissa kouluissa syksystä 2016 alkaen. Opetussuunnitelman perusteiden muutosten myöstä on perusopetuksessa arvioitu oman oppimistuloksia koskevan arviointijärjestelmän tarpeellisuutta.
Oppimistulosten arvioinnin tarkoituksena on kerätä muutamien vuosien välein tietoa oppilaiden keskimääräisestä osaamisen tasosta eri oppiaineissa. Samalla on mahdollisuus seurata huomattavasti aiempaa tarkemmin opetuksen kehittymistä sekä eri ikäluokkien osaamisen tasoa mm. kouluun tullessa ja perusopetuksen päätös vaiheessa.
Tavoitteena on luoda mahdollisimman yhtenäinen oppimistulosten seuranta koko Raision alueen oppilaille. Seurannan aloittamiseksi perustetaan perusopetuksen yhteinen työryhmä, jonka tehtäväksi tulee suunnitella ja seurata oppimistulosten arviointia. Työryhmä aloittaa työnsä syksyn 2018 aikana ja sen työ jatkuu tulevina lukuvuosina tarpeen mukaan.
Kansallinen arvioitikeskus (Karvi) toteuttaa valtakunnallisen perusopetuksen pitkittäisarvioinnin, jonka tavoitteena on saada tietoa oppilaiden osaamistasosta erityisesti äidinkieleen ja kirjallisuuteen (suomi, ruotsi ja suomi toisena kielenä) ja matematiikkaan liittyvissä taidoissa ja niiden kehityksestä perusopetuksen aikana Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Arvioinnin kohderyhmänä on noin 6000 ensimmäisen luokan vuonna 2018 aloittavaa oppilasta. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa osaamistaso arvioidaan kaksi kertaa: alkumittauksella heti ensimmäisen luokan alussa ja seuranta-arvioinnilla kolmannen luokan alussa. Näin saadaan tietoa alkuopetusvaiheen osaamiskehityksestä.
Hankkeen myöhemmissä vaiheissa voidaan seurata samojen oppilaiden osaamisen kehityskaarta perusopetuksen nivel- ja päättövaiheissa kuudennen luokan jälkeen ja yhdeksännen luokan lopulla – ja mahdollisesti toisen ja kolmannenkin asteen opinnoissa.
Raision perusopetus on lähdössä mukaan valtakunnalliseen pitkittäisarviointiin ja muut oppimistulosten arviointiin liittyvät toimenpiteet suunnitellaan edellä mainitun työryhmän toimesta tulevan syksyn aikana.
Päätösehdotus Sivistysjohtaja Juha-Pekka Lehmus
Sivistyslautakunta merkitsee oppimistulosten seurannan tiedokseen.
Päätös
Sivistyslautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
|
|
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |