Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 12.06.2018/Pykälä 108

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Tekninen lautakunta

§ 42

6.3.2018

Kaupunginhallitus

§ 141

16.4.2018

 

 

Asianro 312/01.02.01/2018

§ 108

Teknisen keskuksen palkkojen tarkistukset

 

 

Päätöshistoria

 

Tekninen lautakunta 6.3.2018 42 §

 

                                                          ”Tekninen johtaja Antti Korte 27.2.2018:

 

Palkkauksen tarkistuksen yleinen linjaus

 

Hallintosäännön 4 luvun 38 §:n 2 mom. mukaan kaupungin palveluksessa olevan henkilöstön palkkauksen tarkistuksista päättää kaupunginhallituksen konsernijaosto konsernihallinnon osalta ja ao. lautakunta muun henkilöstön osalta.

 

Hallintosäännön 4 luvun 38 §:n 3 mom. mukaan päätösten tulee perustua kaupunginhallituksen konsernijaoston linjaukseen palkkojen tarkistuksista.

 

Kaupunginhallituksen konsernijaosto on linjannut palkkojen tarkistamista eräissä tilanteissa päätöksessään 12.2.2018 29 §. Päätöksen mukaisesti kilpailutilanteet työmarkkinoilla tuovat ajoittain äkillisiä tarpeita harkita tarkistuksia palkkoihin. Henkilöstön eläköityessä sekä eräissä rekrytointitilanteissa on käynyt ilmeiseksi, että organisaation kannalta avaintehtävissä työnantajan on syytä tehdä tarkistuksia henkilökohtaisiin lisiin tai muutoin arvioitava palkkatasoa kokonaisuutena suhteessa alan yleiseen palkkakehitykseen.

 

Palvelualuejohtajien palkkauksen tarkistus

 

Teknisen keskuksen palvelualuejohtajia ovat maankäyttöpäällikkö, hallintopäällikkö, kiinteistöpäällikkö, kaupungininsinööri, tietohallintopäällikkö ja ympäristöpäällikkö. Heistä kiinteistöpäällikkö, kaupungininsinööri, maankäyttöpäällikkö ja ympäristöpäällikkö kuuluvat teknisten sopimuksen piiriin ja hallintopäällikkö ja tietohallintopäällikkö kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen piiriin.

 

Kaikki palvelualuejohtajat kuuluvat teknisen keskuksen johtoryhmään. Teknisen lautakunnan esittelijän varahenkilöiksi on nimetty maankäyttöpäällikkö ja hallintopäällikkö. Ympäristöpäällikkö on ympäristölautakunnan esittelijä. Tekninen lautakunta on nimennyt palvelualuejohtajat teknisen johtajan sijaisiksi seuraavassa sijaisuus järjestyksessä: maankäyttöpäällikkö, hallintopäällikkö kaupungininsinööri, kiinteistöpäällikkö ja tietohallintopäällikkö.

 

Palvelualuepäälliköt vastaavat palvelualueensa palvelujen tuottamisesta ja sen toiminnan kehittämisestä. Heidän tehtäviinsä kuuluu palvelualueen esimiestehtävät sekä itsenäiset asiantuntijatehtäviä. Lisäksi he vastaavat tulosalueensa talousarvion suunnittelusta ja sen toteuttamisesta. Valtuusto on määritellyt heidät Kuntalain mukaisiksi tilivelvollisiksi.  

 

Maankäyttöpäällikön viran edellyttämä koulutustaso on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoinen ja muiden palvelupäälliköiden korkeakoulu/-opistotasoinen.  

 

Henkilöstön palkkauksessa tulee ottaa huomioon tasa-arvolaki siten, että työntekijä tai työntekijät eivät joudu sukupuolensa perusteella epäedullisempaan asemaan kuin muu työnantajan palveluksessa oleva työntekijä, joka tekee samaa tai samanarvoista työtä. Palvelualuejohtajista kolme on naisia (hallintopäällikkö, maankäyttöpäällikkö ja ympäristöpäällikkö) ja kolme miehiä (kaupungininsinööri, kiinteistöpäällikkö ja tietohallintopäällikkö).

 

Teknisen keskuksen palvelualuejohtajista on vajaan vuoden sisällä vaihtunut puolet joko eläköitymisen tai toiseen organisaatioon siirtymisen vuoksi. Kuluneen vuoden aikana on rekrytoitu tietohallintopäällikkö, kaupungininsinööri ja kiinteistöpäällikkö. Rekrytointitilanteissa on todettu työmarkkinoilla vallitseva kilpailutilanne kokeneesta ja osaavasta työvoimasta. Kilpailutilanteeseen on voitava vastata myös palkkauksella.

 

Konsernijaoston linjauksessa 12.2.2018 § 29 palkkojen tarkistamiseksi todetaan, että palkkaratkaisun tulee noudattaa kaupungin palkkahierarkiaa vastaavanlaisten tehtävien osalta. Teknisen keskuksen palvelualuejohtajien palkkauksessa tulee noudattaa yhtenäistä linjaa siten, että siinä otetaan huomioon työntekijöiden tasa-arvoinen kohtelu, tehtävän vaativuus, vastuullisuus ja asema sekä työnantajan houkuttelevuus kilpailtaessa kokeneesta ja ammattitaitoisesta työvoimasta.

 

Teknisen keskuksen palvelualuejohtajien palkkauksen yhtenäistämiseksi esitetään, että maankäyttöpäällikön tehtäväkohtaista palkkaa (3.996,95 euroa) korotetaan 400 euroa ja hallintopäällikön tehtäväkohtaista palkkaa (3.779,38 euroa) korotetaan 400 euroa 1.3.2018 alkaen.

 

Järjestelmäasiantuntijoiden palkkauksen tarkistus

 

Tietohallintopalveluissa työskentelee neljä järjestelmäasiantuntijaa. Järjestelmäasiantuntijoilla on keskeinen rooli kaupungin toimintojen päivittäisessä toimivuudessa ja palvelujen tuottamisessa kuntalaisille. Kaupungin henkilöstön työntekemisedellytykset ovat suuresti riippuvaisia tietohallinnon ammattitaitoisesta ja osaavasta järjestelmätukihenkilöstöstä.

 

Järjestelmäasiantuntijoiden palkkataso on kunta-alan vastaavissa tehtävissä toimivia alhaisempi, joten esitetään, että järjestelmäasiantuntijoiden tehtäväkohtaista palkkaa (2.112,57 euroa) tarkistetaan 300 eurolla 1.3.2018 alkaen.

 

Vahtimestarien palkkauksen tarkistus

Raision kaupungilla työskentelee kaksi vahtimestaria, joiden tehtäviin kuuluu asiakaspalvelu kaupungintalon aulassa, postitus ja postinjakelu kaupungin eri yksiköihin, tavaroiden kuljetus, tilavarausten tekeminen sekä kokous- ja aulatilojen tilajärjestelyt sekä muut erikseen määrätyt tehtävät.

 

Esitetään, että vahtimestarien tehtäväkohtaista palkkaa (1.852,67 euroa) tarkistetaan 130 eurolla 1.3.2018 alkaen.

 

Keittiöpäälliköiden palkkauksen tarkistus

 

Raision kaupungilla työskentelee viisi keittiöpäällikköä. Keittiöpäälliköt muodostavat työnjohdollisen tiimin, joilla on valmius toimia esimiehenä tarvittaessa kaikissa keittiöissä. Kaksi keittiöpäälliköistä toimii suunnittelutehtävissä ja he hoitavat mm. tuotannonohjauksen, laskutuksen sekä työvuoro- ja lomasuunnittelun kaikkien keittiöiden osalta. Kolme keittiöpäällikköä toimii työnjohtajina vastuualueinaan kaikki valmistus- ja palvelukeittiöt ja niihin liittyvät kaikki tuotanto- ja palveluprosessit.

 

Keittiöpäälliköiden toimet ovat muodostuneet ruokapalveluissa suoritetun organisaation kehittämisen yhteydessä ja toimenkuvat ovat nyt huomattavasti vastuullisempia kuin aiemmin ja palkkaus ei ole nyt ajan tasalla.

 

Esitetään, että keittiöpäälliköiden tehtäväkohtaista palkkaa (neljällä heistä 2.122,67 ja yhdellä 2.232,96 euroa) tarkistetaan 280, tai 169,71 eurolla 1.3.2018 alkaen, siten että kaikkien tehtäväkohtainen palkka on 2.401,67 euroa.

 

Päätösehdotus                           Tekninen johtaja Antti Korte

 

Esitetään, että teknisen keskuksen henkilöstön tehtäväkohtaisia kuukausipalkkoja tarkistetaan 1.3.2018 alkaen seuraavasti:

maankäyttöpäällikkö (1)         400 euroa

hallintopäällikkö (1)                   400 euroa

järjestelmäasiantuntijat (4) 300 euroa

vahtimestarit  (2)                       130 euroa

keittiöpäällikkö (1)                     169,71 euroa

keittiöpäälliköt (4)                     280 euroa

 

Päätös                                            Tekninen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

Pöytäkirjaan merkittiin, että Outi Pekkala ja Anne Rantala poistuivat kokouksesta esteellisinä tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

 

Tekninen johtaja toimi pöytäkirjanpitäjänä tämän asian kohdalla.

 

Asian käsittelyn kuluessa tekninen lautakunta piti neuvottelutauon.”

 

Kaupunginhallitus 16.4.2018 141 §

 

                                                          ”Teknisen keskuksen palkkojen tarkistukset / otto-oikeuden käyttäminen

 

Kaupunginjohtaja Ari Korhonen 12.4.2018:

 

Kaupunginjohtaja on käyttänyt otto-oikeutta teknisen lautakunnan päätökseen 6.3.2018 § 42.

Raision kaupungin hallintosäännön 38 §:n mukaan:

Kaupungin palveluksessa olevan henkilöstön palkkauksen tarkistuksista päättää kaupunginhallituksen konsernijaosto konsernihallinnon osalta ja ao. lautakunta muun henkilöstön osalta.

Päätösten tulee perustua kaupunginhallituksen konsernijaoston linjaukseen palkkojen tarkastuksista.

Päätöksenteossa ei ole noudatettu konsernijaoston 12.2.2018 § 29 antamaa oheistusta. Palkkavertailutiedot vastaaviin tehtäviin kunta-alalla ja kaupungin sisällä puuttuvat.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto on 12.2.2018 § 29 ohjeistanut palkkojen tarkistuksia seuraavasti:

Ohjeistus palkkojen tarkastamiseksi:

Lähtökohtaisesti palkkausjärjestelmä perustuu

-       tehtäväkohtaiseen palkkaan

-       henkilökohtaiseen lisään

-       työkokemuslisään

-       tulospalkkioon

Lisäksi voidaan maksaa kertapalkkiota sekä muita työehtosopimuksissa erikseen mainittuja lisiä, korvauksia ja palkkioita.

Henkilökohtaisen lisän maksamisen perusteena ovat ammattihallinta, työssä suoriutuminen sekä muut mahdolliset paikallisesti määritellyt kriteerit.

Henkilökohtaisen lisän maksaminen perustuu pääsääntöisesti työsuorituksen arviointiin ja tarkistukset pääsääntöisesti hoidetaan varattujen palkantarkistuserien puitteissa.

Mikäli rekrytointitilanne, kilpailu työmarkkinoilla tai muu vastaava painava syy edellyttää, voidaan tarkistaa henkilökohtaista lisää, suorittaa tulospalkkio tai muu hyväksytty korvaus.

Tällöin päätöksenteossa on huolehdittava, että tehdään palkkavertailu vastaaviin tehtäviin kunta-alalla ja että palkkaratkaisu noudattaa kaupungin palkkahierarkiaa vastaavanlaisten tehtävien osalta.

 

Tekninen lautakunta on päättänyt 6.3.2018 § 42 joidenkin palkkojen tarkistuksesta. Konsernijaoston ohjeistuksessa palkkojen tarkistukset erityistilanteissa kuten rekrytointi, kilpailu työmarkkinoilla yms. tehdään joko henkilökohtaista lisää korottamalla, suorittamalla tulospalkkio tai muulla hyväksyttävällä tavalla. Teknisen lautakunnan päätöksessä kaikki palkkojen tarkistukset on tehty korottamalla tehtäväkohtaista palkkaa. Tehtäväkohtaisen palkan tarkistamiseksi tulee suorittaa tehtävän vaativuuden arviointi ja verrata palkkaa vastaaviin tehtäviin kunta-alalla. Myös konsernijaoston ohjeistus edellyttää, että tehdään palkkavertailu vastaaviin tehtäviin kunta-alalla ja että palkkaratkaisu noudattaa kaupungin palkkahierarkiaa vastaavanlaisten tehtävien osalta.

Vuodelta 2016 on tehty vertailu Turun, Salon, Kaarinan, Raision, Liedon, Naantalin, Uudenkaupungin, Paraisten ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin palkkojen osalta. Vastaavia nimikkeitä ei välttämättä kaikista organisaatioista löydy ja vastuut voivat olla erilaisia samojen nimikkeiden alla, mutta vertailu kuitenkin antaa suuntaa arvioinnille.

Palvelualuejohtajien palkkojen tarkistus

Teknisen lautakunnan päätöksessä on esitetty palvelualueiden päälliköiden palkkojen korottamiseksi seuraava yleisperustelu: ”Teknisen keskuksen palvelualuejohtajista on vajaan vuoden sisällä vaihtunut puolet joko eläköitymisen tai toiseen organisaatioon siirtymisen vuoksi. Kuluneen vuoden aikana on rekrytoitu tietohallintopäällikkö, kaupungininsinööri ja kiinteistöpäällikkö. Rekrytointitilanteissa on todettu työmarkkinoilla vallitseva kilpailutilanne kokeneesta ja osaavasta työvoimasta. Kilpailutilanteeseen on voitava vastata myös palkkauksella.”

Muilta osin perusteluteksti kuvaa teknisen keskuksen hierarkian ja palvelualuejohtajan yleisen vastuun. Muuta perustetta palkankorotuksille ei ole esitetty, eikä myöskään ole laadittu tehtävien vaativuuden arviointia. Lisäksi perusteluista puuttuu konsernijaoston ohjeessa oleva palkkavertailu.

Maankäyttöpäällikön tehtäväkohtainen palkka (tk-palkka) Raisiossa on 3.996,95 ja lisäksi maankäyttöpäällikölle on myönnetty Raisiossa henkilökohtainen lisä, jonka suuruus on 715,91 euroa. Lähikaupungeista vastaava maankäyttöpäällikön tehtävä löytyy Naantalista, jossa maankäyttöpäällikön tehtäväkohtainen palkka on 4.284, Kaarinassa kaupunginarkkitehdin tk-palkka palkka on 4.031 euroa, Salossa kaupungingeodeetin tk-palkka 4.140 ja Turussa 5.161. Lisäksi Turussa kaavoituspäällikön palkka on 5.461. Vertailun perusteella maankäyttöpäällikön tehtäväkohtaista palkkaa on mahdollista korottaa huomioiden yleinen palkkataso. Teknisen lautakunnan tulee kuitenkin arvioida vertailutietoon pohjautuen millainen korotus ja palkkarakenne maankäyttöpäällikölle muodostuu.

Hallintopäällikön tehtäväkohtaista palkkaa (3.779,38) tarkasteltaessa on huomioitava yleisen palkkatason ohella vastaavat tehtävät muualla kaupungin organisaatiossa. Vastaavantyyppistä tehtävää teknisen keskuksen hallintopäällikön lisäksi tekevät kaupungissa sosiaali- ja terveyskeskuksen talouspäällikkö sekä sivistyskeskuksen talouspäällikkö. Näistä teknisen keskuksen hallintopäällikkö johtaa talous- ja hallintopalveluiden palvelualuetta ja hänellä on 8 alaista. Sosiaali- ja terveyskeskuksen talouspäällikkö johtaa talous- ja hallintopalvelut -palvelualuetta ja hänellä on 4 alaista. Sivistyskeskuksen talouspäälliköllä ei ole omaa palvelualuetta eikä alaisia, mutta toimenkuva muiden vastuiden osalta on rinnasteinen edellä mainittuihin. Teknisen keskuksen hallintopäällikön tehtäväkohtainen palkka on tällä hetkellä 243 euroa korkeampi kuin sosiaali- ja terveyskeskuksen ja sivistyskeskuksen talouspäälliköiden tk-palkka. Teknisen keskuksen hallintopäällikölle maksetaan 94,21 euron henkilökohtainen lisä ja sivistystoimen talouspäällikölle 39,09 euron henkilökohtainen lisä. Talous- ja hallintohenkilöiden palkkoja vertailtaessa eri kaupunkien välillä tehtävän vaativuuteen liittyvät vastuut samojen nimikkeiden alla vaihtelevat organisaatiosta riippuen. Mikäli lautakunta päättää muuttaa hallintopäällikön tehtäväkohtaista palkkaa, on huomioitava päätöksen vaikutukset vastaavissa tehtävissä toimivien tehtäväkohtaisiin palkkoihin ja laadittava tehtävän vaativuuden arviointi kaikille vastaavassa tehtävässä toimiville. 

Järjestelmäasiatuntijoiden palkkojen tarkistus

Esittelytekstissä palkkojen tarkistuksen perusteeksi on esitetty, että järjestelmäasiantuntijoiden palkkataso on kunta-alan vastaavissa tehtävissä toimivia alhaisempi, joten esitetään, että järjestelmäasiantuntijoiden tehtäväkohtaista palkkaa (2.112,57 euroa) tarkistetaan 300 eurolla 1.3.2018 alkaen. Vuoden 2016 palkkavertailussa lähikuntien järjestelmäasiantuntijoiden keskimääräinen palkka on 2.338 euroa, Liedossa tk-palkka on 2.416 ja Turussa 2.372. Teknisen lautakunnan päättämän korotuksen jälkeen palkka olisi Raisiossa 2.412,57. Korotus on edellä olevan vertailun ja työmarkkinakilpailun näkökulmasta perusteltu.

Vahtimestareiden palkkojen tarkistus

Esittelytekstissä ei ole esitetty perustetta vahtimestareiden palkkojen tarkistamiseksi. Palkkavertailun perusteella lähiorganisaatioissa vahtimestarin keskimääräinen tk-palkka on 1.841 euroa. Raision palkkataso 1.852,67 on hieman yli keskiarvon. Korkein tk-palkka on Liedossa 1.945, muut ovat Naantali 1.851, Paimio 1.893, Salo 2.005, Turku 1.851, VSSHP 1.820. Kilpailutilanne markkinoilla ei edellä olevan vertailun näkökulmasta perustele tehtäväkohtaisen palkan korottamista.


 

Keittiöpäälliköiden palkkauksen tarkistus

Esittelytekstissä on esitetty keittiöpäälliköiden palkkojen (2.122,67 ja 2.232,96) tarkistamisen perusteeksi, että keittiöpäälliköiden toimet ovat muodostuneet ruokapalveluissa suoritetun organisaation kehittämisen yhteydessä ja toimenkuvat ovat nyt huomattavasti vastuullisempia kuin aiemmin ja palkkaus ei ole nyt ajan tasalla.

Esitetty peruste on lähtökohtaisesti hyväksyttävä syy tehtäväkohtaisen palkan tarkistamiseksi. Lautakunnan tulee kuitenkin saada riittävä kuvaus tehtävän vaativuuden muutoksesta. Vertailukunnissa keittiöpäällikkö-nimike löytyy Liedosta, jossa tk-palkka on 2.122 euroa.

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Kaupunginhallitus päättää kumota teknisen lautakunnan päätöksen 6.3.2018 § 42 ja palauttaa asian uudelleen käsiteltäväksi lautakuntaan poislukien järjestelmäasiantuntijoiden palkankorotuksen osalta, joka pysytetään teknisen lautakunnan 6.3.2018 § 42 päättämässä muodossa. Lautakuntakäsittelyssä tulee huomioida konsernijaoston ohjeistus ja ennen päätöksentekoa asiasta tulee pyytää henkilöstöpäällikön lausunto, joka liitetään osaksi esittelyä.

 

Päätös                                            Veijo Mikola ehdotti Vesa Parantaisen kannattamana, että päätösehdotuksesta poistetaan kohta ”.. poislukien järjestelmäasiantuntijoiden palkankorotuksen osalta, joka pysytetään teknisen lautakunnan 6.3.2018 § 42 päättämässä muodossa.” Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Kaupunginhallitus päätti kumota teknisen lautakunnan päätöksen 6.3.2018 § 42 ja palauttaa asian uudelleen käsiteltäväksi lautakuntaan. Lautakuntakäsittelyssä tulee huomioida konsernijaoston ohjeistus ja ennen päätöksentekoa asiasta tulee pyytää henkilöstöpäällikön lausunto, joka liitetään osaksi esittelyä.”

 

 

                                                          Tekninen johtaja Antti Korte 5.6.2018:

 

Kaupunginhallitus päätti 16.4.2018 141 § kumota teknisen lautakunnan päätöksen 6.3.2018 § 42 ja palauttaa asian uudelleen käsiteltäväksi lautakuntaan. Lautakuntakäsittelyssä tulee huomioida konsernijaoston ohjeistus ja ennen päätöksentekoa asiasta tulee pyytää henkilöstöpäällikön lausunto, joka liitetään osaksi esittelyä.

 

Jatkovalmistelu tekniselle lautakunnalle:

 

Kaupunginhallituksen konsernijaoston 12.2.2018 § 29 antaman ohjeistuksen mukaisesti, mikäli rekrytointitilanne, kilpailu työmarkkinoilla tai muu vastaava painava syy edellyttää, voidaan tarkistaa henkilökohtaista lisää, suorittaa tulospalkkio tai muu hyväksytty korvaus ja tällöin palkkavertailu on tehtävä vastaaviin tehtäviin kunta-alalla ja palkkaratkaisun on noudatettava kaupungin palkkahierarkiaa vastaavanlaisten tehtävien osalta. Tekninen lautakunta on päätöksessään noudattanut konsernijaoston ohjetta korottaessaan eräiden henkilöiden tehtäväkohtaisia palkkoja.

 

Kunta-alan palkkojen vertailu

 

Jatkovalmistelussa tehty palkkavertailu perustuu Tilastokeskuksen keräämiin palkkatietoihin kaikkien Suomen kuntien ja kuntayhtymien kokoaikaisista kuukausipalkkaisista palkansaajista. Palkkatiedot löytyvät Kuntaliiton sivuilta osoitteesta:  https://www.kt.fi/tilastot-ja-julkaisut/palkkatilastot.  Viimeisimmät Tilastokeskuksen julkaisemat palkkatiedot ovat lokakuulta 2016, joten ansiot eivät sisällä lokakuun 2016 jälkeen tehtyjä palkankorotuksia. Tehtäväkohtaisella palkalla tarkoitetaan palkkavertailussa tehtävän vaativuuden mukaista palkkaa ilman mitään palkanlisiä. Palkkavertailun kokonaisansio sisältää kaikki lisät, lisä- ja ylityökorvaukset mukaan luettuna.

 

Tilastosta on nähtävissä ammattinimikkeen keskiansiot tehtäväkohtaisista palkoista ja kokonaisansioista, kuinka monta henkilöä nimikkeellä työskentelee sekä sukupuolijakauma. Tämän asian valmistelussa tehtyyn palkkavertailuun on otettu kyseisellä ammattinimikkeellä työskentelevien vertailu sekä ammattinimikettä lähellä olevien ammattien vertailu.

 

Vertailu on kattava, koska se käsittää koko Suomen kunta-alan sekä samalla että sitä lähellä olevalla ammattinimikkeellä työskentelevät henkilöt.

 

Työnvaativuuden arviointi

 

Konsernihallinnon ohjeessa viitataan kaupungin palkkahierarkiaan. Kunnissa työntekijän tehtäväkohtaisen palkan tulee perustua työn vaativuuteen. Työnvaativuuden arvioinnin edellytyksenä on kunnan laatima työnvaativuuden arviointijärjestelmä. Työnvaativuuden arviointi tulee suorittaa laaditun arviointijärjestelmän mukaisesti. Kaupungin palkkahierarkia muodostuu siten työnvaativuuden arviointijärjestelmien pohjalta.  

 

Konserniohjeessa todetaan, että ”Työn vaativuuden arviointijärjestelmää on uudistettu Raision kaupungilla useassa erässä”. Kunnallisessa yleisessä virka- ja työehtosopimuksessa työn vaativuuden arvioinnista käytetään nimitystä TVA. Teknisten sopimuksessa työn vaativuuden arvioinnista käytetään nimitystä Tehtäväkohtainen palkka (TPK). Työnvaativuuden arviointi on vaativa prosessi, jossa työnantaja ja työntekijöiden edustajat neuvottelevat työehtosopimuksissa kerrottujen vaativuustekijöiden perusteella mittariston, pisteytyksen, välykset ja mahdolliset painotukset, joiden tarkoituksena on tuoda esiin työn vaativuustasot. Laaditun arviointimenetelmän tulee olla objektiivinen, tasapuolinen ja johdonmukainen. Tämän jälkeen laaditaan tehtävänkuvaukset. Tehtävänkuvausten tulee olla yhteismitallisia ja vertailukelpoisia keskenään ja mahdollistettava tehtävien vaativuuden vertailu kuntatasolla. Laadittujen tehtävänkuvausten perusteella laaditaan työnvaativuuden arviointi.

 

Kun työnvaativuuden arviointi on suoritettu, työnantajan on rahoituksella varauduttava korjaamaan arvioinnissa havaittujen palkkojen jälkeenjääneisyyttä verrattuna työnvaativuuteen. Työn vaativuuden arvioinnin perusteella laaditun palkkaohjelman toteuttaminen merkitsee käytännössä lisäpalkkarahojen varaamista tuleviin kunnan talousarvioihin. Työnvaativuuden arviointijärjestelmän luominen on pitkä ja vaativa, paljon työtä ja osapuolten välisiä neuvotteluja vaativa prosessi. Mikäli työnantaja ei kohdenna määrärahoja laaditun työnvaativuuteen perustuvan palkkaohjelman toteuttamiseen, työnvaativuuden arviointijärjestelmän laatimiseen käytetyt resurssit kuluvat hukkaan.

 

Tämän palkankorotusesityksen piiriin kuuluvista henkilöistä Raision kaupungissa tehtyjen työnvaativuuden arviointien piiriin kuuluu ruokapalvelujen henkilökunta. Maankäyttöpäällikkö kuuluu teknisten sopimuksen piiriin. Teknisen sopimuksen osalta kaupungissa on käytössä sopimuksen mukaisesti tehty palkkojen ryhmittely (II luku Palkkaus 8 §). Tehtäväkohtaista palkkausta koskeva arviointijärjestelmä (II luku Palkkaus 9 §) on laadittu 1990-luvun puolivälissä, mutta sitä ei ole koskaan voitu toteuttaa määrärahojen puutteesta johtuen ja järjestelmä on siten vanhentunut.

 

Järjestelmäasiantuntijat ja vahtimestarit kuuluvat KVTES:n ”Eräissä hallinnon asiantuntijatehtävissä, toimistoalantehtävissä ja ICT-alan tehtävissä sekä sisäisessä palvelutoiminnassa toimiva henkilöstö” –liitteen 1 mukaiseen henkilöstöön.  Hallintopäällikön virka kuuluu KVTES:n hinnoittelun ulkopuolisiin tehtäviin, joita ovat mm. hallinnon johtotehtävät, hallinnon vaativat päätöksenteko-, esittely- ja valmistelutehtävät, ICT-alan johtotehtävät, viraston tai kanslian virasto- ja laitospalvelun esimiestyö ja palkkausluvun 17 §:n mukaiset työnantajan edustajat.  Liitteen 1 henkilöstön osalta kaupungilla ei ole työnvaativuuden arviointijärjestelmää. Myöskään hinnoittelun ulkopuolisten tehtävien osalta ei ole laadittu arviointijärjestelmää tai muuta laajempaa, koko ryhmää koskevaa tarkastelua tehtävien vaativuuden arvioimiseksi. Hinnoittelun ulkopuolista ja liitteen 1 mukaista henkilöstöä työskentelee kaikissa keskuksissa.

 

Työnantajalla on velvollisuus kohdella kaikkia työntekijöitään tasapuolisesti. Näin ollen työnvaativuuden arviointia ei virka- ja työehtosopimuksen mukaan saa kohdistaa vain muutamiin työntekijöihin. KVTES:n mukaisesti tehtävien vaativuuden arvioinnin kohteena on oltava samanaikaisesti saman työnantajan samaan palkkahinnoittelukohtaan kuuluvat tehtävät ja näiden tehtävien keskinäinen vertailu. Tehtävien vaativuuden arviointi voidaan ulottaa koskemaan kunkin palkkaliitteen eri palkkahinnoittelukohdassa olevia tehtäviä, jotka ovat vertailukelpoisia keskenään. Paikallisesti voidaan kuitenkin käyttää myös laajempaa vertailua, mikäli sitä yleisesti pidetään tarkoituksenmukaisena. 

 

Teknisen keskuksen palvelupäälliköiden palkkavertailu on teknisen lautakunnan nähtävissä kokouksen aikana kokousjärjestelmässä.

 


 

Henkilökohtainen lisä

 

Konsernijaoston ohjeen mukaisesti 12.2.2018 § 29 ”Mikäli rekrytointitilanne, kilpailu työmarkkinoilla tai muu vastaava painava syy edellyttää, voidaan tarkistaa henkilökohtaista lisää, suorittaa tulospalkkio tai muu hyväksytty korvaus. Henkilökohtaisen lisän maksamisen perusteena ovat ammatinhallinta, työssä suoriutuminen sekä muut mahdolliset paikallisesti määritellyt kriteerit”.

 

Raision kaupungilla on käytössä omat henkilökohtaisen lisän arviointijärjestelmät KVTES:n ja TS:n piiriin kuuluvalle henkilöstölle. Konserniohjeessa todetaan, että henkilökohtaisen lisän tarkastukset hoidetaan pääsääntöisesti varattujen palkantarkastuserien puitteissa. Viime vuosien sopimuksiin ei ole sisältynyt järjestelyvaraeriä, joten kaupungilla on tehty päätöksiä, joissa henkilökohtaisia lisiä on myönnetty muutoinkin kuin palkantarkastuserien puitteissa. Näiden päätösten perusteluista ei ole tietoa. Henkilökohtaisen lisän arvioinnit ovat salassa pidettäviä asiakirjoja Julkisuuslain 24 §:n kohdan 29 mukaisesti. Henkilökohtaisen lisän määrä ei ole salassa pidettävä tieto.

 

Palvelualuejohtajien palkkojen tarkistukset

 

Teknisen lautakunnan päätöksen esittelyssä on maankäyttöpäällikön ja hallintopäällikön palkantarkistuksen perusteeksi on esitetty heidän vastuitaan teknisessä keskuksessa. Yleisten vastuiden kuvauksella perustellaan sitä, että heidän palkkauksensa tulee olla samalla tasolla, kun teknisen keskuksen muiden vastaavan tasoisia tehtäviä hoitavien, samalla hierarkiatasolla olevien henkilöiden. Maankäyttöpäällikkö on lisäksi nimetty teknisen johtajan sijaiseksi ja teknisen lautakunnan esittelijän sijaiseksi. Maankäyttöpäällikön estyneenä ollessa hallintopäällikkö toimii sijaisena edellä mainituissa tehtävissä. He toimivat esimiestehtävissä, heillä on itsenäisiä asiantuntijatehtäviä, he vastaavat palvelualueensa taloudesta ja kehittämisestä ja valtuusto on määrännyt heidät Kuntalain mukaisiksi tilivelvollisiksi.

 

Tehtävien vaativuuden arviointien tekemiseen on otettu kantaa tämän teknisen johtajan jatkovalmistelun alkuosassa. Raision kaupungilta puuttuu työnvaativuuden arviointijärjestelmiä edellä esitetyiltä osin, joten muutamia henkilöitä koskeva työnvaativuuden arviointi ei ole virka- ja työehtosopimusten mukaista.

 

Konsernijaoston edellyttämä palkkavertailu on laadittu tilastokeskuksen kunta-alan palkkatietojen pohjalta.

 

Maankäyttöpäällikkö

 

Vuonna 2010 Raisiossa lakkautettiin kaavoituspäällikön ja kaupungingeodeetin virat ja näiden kahden lakkautetun viran tilalle perustettiin maankäyttöpäällikön virka. Raision kaupungin maankäyttöpäällikön virassa kaupungingeodeetin tehtävillä on suurempi painoarvo. Sen lisäksi maankäyttöpäällikkö hoitaa myös kaavoittajalle kuuluvat tehtävät. Maankäyttöpäällikön virkaa perustettaessa sen tehtäväkohtainen palkka määriteltiin 56 euroa korkeammaksi kuin silloisen kaavoituspäällikön palkka. Edellisen kaupungingeodeetin tehtäväkohtainen palkka oli hieman alhaisempi, joten maankäyttöpäällikön virkaa perustettaessa ei otettu huomioon kahden kaupungin keskeisen viran yhdistämistä yhdeksi viraksi.

 

Tilastokeskuksen palkkavertailussa on otettu vertailu kohdaksi maankäyttöpäällikön, kaupungingeodeetin ja kaavoituspäällikön keskimääräiset tehtäväkohtaiset kuukausipalkat. Raision maankäyttöpäällikön tehtävät ovat pääasiassa kaupungingeodeetin tehtäviä. Kyseisiä tehtäviä hoidetaan kunta-alalla monilla eri nimikkeillä ja tehtäviä hoitavien henkilöiden määrä on pieni.

 

Kaupungingeodeettien keskimääräinen tehtäväkohtainen palkka kunta-alan vertailun perusteella on 4.456 €/kk. Henkilöitä vertailuryhmässä on 37. Kaavoituspäällikön keskimääräinen tehtäväkohtainen palkka kuukaudessa on 4.158 €/kk (32 henkilöä) ja maankäyttöpäällikön 4.039 €/kk (12 henkilöä). Raision maankäyttöpäällikön tehtäväkohtainen palkka on 4.046,91 €/kk. Hänen tehtäväkohtainen palkkansa jää n. 410 euroa alle kaupungingeodeetin keskipalkan. Tämän lisäksi hänellä on kaavoituspäällikön tehtävät. Tekninen lautakunta päätti 6.3.2018 korottaa hänen tehtäväkohtaista palkkaansa 400 eurolla.

 

Maankäyttöpäällikön palkkavertailu osoittaa, että palkkauksellinen epäkohta kunta-alan vastaaviin tehtäviin verrattuna on tehtäväkohtaisessa palkassa.

 

Hallintopäällikkö

 

Tilastokeskuksen palkkavertailussa on mukana 125 kunnassa tai kuntayhtymässä työskentelevää hallintopäällikköä. Tarkastelu kattaa koko kunta-alan. Kunta-alalla työskentelevien hallintopäälliköiden tehtäväkohtainen keskipalkka 2016 oli 4.333 euroa ja heidän kokonaisansionsa oli keskimäärin 4.782 euroa/kk. Teknisen keskuksen hallintopäällikön tehtäväkohtainen palkka on 3.826,62 euroa, joten hänen tehtäväkohtainen palkkansa on n. 506 euroa alle Suomen kunta-alan keskiarvon. Hallintopäällikön kokonaisansio on 4.227,75 euroa, joten hänen kokonaispalkkansa on n. 554 euroa alle kunta-alan hallintopäälliköiden keskimääräisen kokonaisansion. Tekninen lautakunta päätti 6.3.2018 korottaa hänen tehtäväkohtaista palkkaansa 400 eurolla.

 

Palkkavertailuun on otettu myös vastaava kunta-alan talous- ja hallintopäälliköiden keskipalkka 2016. Vertailussa on mukana 18 hallintopäällikköä, joiden tehtäväkohtainen palkka oli 4.247 €/kk ja kokonaispalkka 4.664 €/kk.

 

Hallintopäällikön palkkavertailu osoittaa, että palkkauksellinen epäkohta kunta-alan vastaaviin tehtäviin verrattuna on tehtäväkohtaisessa palkassa.

 


 

Järjestelmäasiantuntijoiden palkkauksen tarkistaminen

 

Tilastokeskuksen kunta-alan palkkavertailussa on mukana 213 järjestelmäasiantuntija -nimikkeellä työskentelevää henkilöä. Heidän tehtäväkohtainen keskipalkkansa on 2.802 €/kk. Raisiossa järjestelmäasiantuntijoiden tehtäväkohtainen palkka on 2.138,98 euroa, joten heidän tehtäväkohtainen palkkansa on n. 663 euroa alle kunta-alan järjestelmäasiantuntijoiden tehtäväkohtaisen keskipalkan. Tekninen lautakunta päätti 6.3.2018 korottaa heidän tehtäväkohtaista palkkaansa 300 eurolla.

 

Palkkavertailussa on lisäksi mukana 57 tietojärjestelmäasiantuntijaa, joiden tehtäväkohtainen palkka on 2.874 €/kk.

 

Järjestelmäasiantuntijoiden palkkavertailu osoittaa, että palkkauksellinen epäkohta kunta-alan vastaaviin tehtäviin verrattuna on tehtäväkohtaisessa palkassa.

 

Vahtimestarien palkkauksen tarkistaminen

 

Tilastokeskuksen kunta-alan palkkavertailusta on otettu vertailuun useita eri ammattinimikkeitä: talonmies-vahtimestari, toimistovahtimestari, vahtimestari, vastaava vahtimestari, kiinteistövahtimestari ja virastomestari. Tarkastelu kattaa 1.017 henkilöä. Keskimääräinen tehtäväkohtainen palkka €/kk vaihtelee 1.900 -2.181 euron välillä. Raisiossa vahtimestarien tehtäväkohtainen palkka on 1.878,67 €/kk, joka jää alle edellä mainittujen erilaisissa vahtimestarin töissä työskentelevien keskipalkan. Tekninen lautakunta päätti 6.3.2018 korottaa vahtimestarien tehtäväkohtaista palkkaa 130 €/kk.

 

Vahtimestarien palkkavertailu osoittaa, että palkkauksellinen epäkohta kunta-alan vastaaviin tehtäviin verrattuna on tehtäväkohtaisessa palkassa.

 

Keittiöpäälliköiden palkkauksen tarkistaminen

 

Keittiöpäälliköiden tehtävien vaativuus on kasvanut vaiheittain alkaen vuodesta 2008, jolloin Raisiossa oli keittiöissä toimivia keittiöpäälliköitä yhteensä kuusi henkilöä. Tuolloin lähes 80 % keittiöpäälliköiden työajasta käytettiin keittiössä päivittäiseen käytännön työhön osallistumiseen, ruoanvalmistukseen, ruoan tarjoiluun ja astiahuollon tehtäviin.

 

Keittiöpäälliköiden vastuualueet ovat laajentuneet aiemmasta tehtäväsisällöstä. Viimeisten vuosien aikana esimiesten kesken on rakennettu nykyisin käytössä oleva tuotannonohjaus, jolla varmistetaan yhtenäisen toimintamalli ruokapalvelussa. Keittiöpäälliköt vastaavat oman keittiönsä päivittäisestä toiminnasta, elintarvikkeiden, pesu- ja puhdistusaineiden sekä tarvikkeiden tilaamisesta, laskujen tarkastuksesta, työvuorolistojen tekemisestä ja asiakasyhteistyöstä omassa talossaan.

 

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan laatimat ruokailusuositukset eri väestöryhmille ovat muuttuneet ja täsmentyneet. Erilaisia ruokailusuosituksia on lisätty ja päivitetty ainakin vuosina 2008, 2010, 2013, 2014, 2016, 2017, 2018. Ravitsemuslaadun sisältöön kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota, tämän vuoksi tarjottavilta aterioilta edellytetään tarkempaa suunnittelua.

 

Lakimuutokset, säädökset ja asetukset ovat vaatineet ruokapalvelussa toimintatapojen muutoksia ja muutokset edellyttävät jatkossa laajempaa esimiestyöpanosta. Omavalvonta, allergeenien ja tuotesisältöjen ilmoittaminen, vaarallisten kemikaalien käsittely edellyttävät tarkempaa ja laajempaa taustatyötä. Käytännön esimerkkeinä näistä ovat mm. yhtenäisten reseptien laatiminen, sekä tuotantoprosessien kuvaaminen ja näiden ajan tasalla pitäminen. Nykyisin tuotannonohjauksesta on rakennettu rajapinta suoraan kirjanpidon järjestelmään, jolloin laskutusprosessi on tullut uutena tehtävänä ruokapalvelujen esimiestyöhön.

 

Asiakasyhteistyötä tehdään nykyään aiempaa laajemmin, säännöllisiä yhteistyöpalavereja on eri asiakassegmenttien yhteistyökumppanien kanssa sekä koulujen osalta myös oppilaiden kanssa.

 

Nykyisen toimintamallin mukaisella johtamisella pyritään varmistamaan toimintojen mahdollisimman häiriötön jatkuvuus erilaisissa vaihtuvissa tilanteissa ja myös mahdollisissa häiriötilanteissa.

 

Edellä kuvatun perusteella keittiöpäällikön tehtävä aiempaan nähden on varsin laaja. Keittiöpäälliköt sijaistavat myös toisiaan loma- ja poissaolotilanteissa, jonka vuoksi tulee tuntea myös omaa varsinaista vastuualuettaan laajempi kokonaisuus käytännön työtehtävien ja asiatasolla. Keittiöpäälliköiden määrä on vähentynyt kuudesta viiteen samalla kun tehtävien laajuus on kasvanut.

 

Palkkavertailussa kunta-alan keittiöpäälliköiden tehtäväkohtainen keskipalkka on 2.327 €/kk ja keittiömestareiden 2.317 €/kk. Raisiossa keittiöpäälliköiden tehtäväkohtainen palkka on 4 henkilöllä 2.149,20 €/kk ja 1 henkilöllä 2.260,87 €/kk. Raision keittiöpäälliköiden palkat jäävät alle kunta-alan keskipalkkojen verrattuna vastaavissa tehtävissä toimivien keskipalkkoihin.  Tekninen lautakunta päätti 6.3.2018 korottaa 4 keittiöpäällikön tehtäväkohtaista palkkaa 280 €/kk ja yhden henkilön 169,71 €/kk.

 

Keittiöpäälliköiden palkkavertailu osoittaa, että palkkauksellinen epäkohta kunta-alan vastaaviin tehtäviin verrattuna on tehtäväkohtaisessa palkassa.

 

Palkkausjärjestelmien toimivuus

 

Kunnassa käytössä olevat palkkausjärjestelmät perustuvat pääosin kolmeen palkanosaan: tehtäväkohtaiseen, työkokemukseen perustuvaan osaan ja henkilökohtaiseen lisään. Lisäksi on olemassa muita erilaisia lisiä, korvauksia ja palkkioita. Palkkausjärjestelmän toimivuuden kannalta on tärkeää, että tehtäväkohtaisissa palkoissa olevia epäkohtia ei lähdetä oikaisemaan henkilökohtaisella lisällä tai vastaavasti henkilökohtaista työssä suoriutumista ja ammatinhallintaa ei korvata tehtäväkohtaista palkkaa tarkastamalla. Näin ollen palkkavertailun osoittamien tehtäväkohtaisissa palkoissa olevien epäkohtien oikaiseminen tulee nähdä konsernijaoston ohjeen tarkoittamana ”muuna vastaavana painavana syynä”, jonka perusteella korotukset tulisi kohdentaa tehtäväkohtaisiin palkkoihin.

 

Henkilöstöpäällikkö Jarmo Niitynperän lausunto 7.6.2018:

 

”LAUSUNTO TEKNISEN KESKUKSEN PALKANTARKISTUSESITYKSEN PERUSTELUOSAAN

 

Kaupunginhallitus kumosi päätöksellään 16.4.2018 § 141 teknisen keskuksen palkkojen tarkistusta koskeneen päätöksen 6.3.2018 § 42. Samalla asia palautettiin lautakunnan uudelleenkäsiteltäväksi niin, että käsittelyssä tulee huomioida konsernijaoston ohjeistus ja ennen päätöksentekoa asiasta tulee pyytää henkilöstöpäällikön lausunto. Seuraavassa on tarkasteltu uuden esityksen perusteluita, joissa on laajemmin perusteltu samaa ehdotusta, joka oli teknisen lautakunnan käsittelyssä aiemmin.

 

Raisiossa on tehtävien palkkauksia tarkasteltu yleisesti ns. palkantarkistuskierrosten yhteydessä, jolloin palkkauksia on tarkasteltu tehtävä- ja sopimusaloittain kokonaisuutena niin, että palkat olisivat kaupungin sisällä oikeassa suhteessa. Palkkoja on tarkasteltu yleensä sopimuksissa olevien järjestelyvaraerien määrällä tai poikkeuksellisesti kaupungin oman palkkavarauksen perusteella. Taloudellisesta tilanteesta johtuen paikallisia järjestelyeriä ei sopimuksissa ole ollut käytössä. TS-alueella mahdollisuus on ollut viimeksi 2015 ja yleisen sopimuksen piirissä 2013. Nyt tällainen erä on käytössä 1.1.2019 lukien. Näiden erien kohdentamisesta konsernijaosto antaa ohjeistuksen ja lautakunnat päättävät ohjeistuksen perusteella korotusten kohdentamisesta.

 

Kaupunginhallitus ohjeisti lisäksi 12.2.2018 § 29 mahdollisuutta tarkistaa palkkauksia silloin, kun kilpailutilanteessa tulee äkillisiä tarpeita tarkistaa palkkoja työvoiman saamiseksi kaupungin palvelukseen. Tällöin keinoksi esitettiin, että tarkistus kohdistuisi henkilökohtaisiin lisiin, jotta ei aiheuteta tarvetta tehdä laajempaa palkkojen tarkistusta kaupungin palveluksessa olevien keskuudessa. Tämä siksi, että palkkojen vertailu tapahtuu tehtäväkohtaisen palkan perusteella. Henkilökohtaista lisää voidaan taas maksaa mm. henkilön saamiseksi kaupungin palvelukseen tai hänen pitämisekseen kaupungin palveluksessa.

 

Konsernijaoston päätöksessä myös edellytettiin vertailua vastaaviin tehtäviin kunta-alalla. Teknisen johtajan vertailussa on palkkoja verrattu koko maan osalta. Tähän vertailuun sisältyvät kaikki Suomen kunnat, jolloin mukana on eri kokoisia kuntia ja palkkatasoltaan erilaisia alueita. Samasta tilastosta on vuosittain pyydetty myös alueen kaupunkien ja TYKS:n vertailu, joka ehkä kertoo enemmän alueellisista palkoista. Lisäksi alueen kunnat tekevät ajoittain myös vertailuja keskenään palkkauksen tasosta.

 

Tehtävien vaativuuden arviointi

 

Kuten esittelyssä todetaan, teknisten sopimuksen alueella Raisiossa tehtiin tehtävien vaativuuden arviointi, kun nykyinen sopimusjärjestelmä otettiin käyttöön 1995. Tuo järjestelmä perustui tehtävien pisteytykseen ja se otettiin käyttöön ja toteutettiin Raisiossa. Myös tämän jälkeen pisteytystä on hyödynnetty tehtäväkohtaisten palkkojen määrittelyssä. Teknisen johtajan viittaus siihen ettei järjestelmää ole otettu Raisiossa käyttöön liittynee 1997 tehtyyn järjestelmään henkilökohtaisten palkanosien määrittelystä, jossa henkilökohtaisia osia ei ole suoritettu alkuun niin suurina kuin valmisteluvaiheessa suunniteltiin. Tämä johtui siitä, että järjestely olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi. Henkilökohtaisia lisiä on kuitenkin kohdennettu arviointijärjestelmän perusteella.

 

Myös yleisen virka- ja työehtosopimuksen osalta suoritettiin työn vaativuuden arviointi, kun sopimus sitä edellytti. Tämän jälkeen on laadittu oma arviointijärjestelmä hoitohenkilöstölle ja toimistohenkilöstölle. Myös tällä sopimusalalla on henkilökohtaisten lisien järjestelmä käytössä, joskin niiden taso on selvästi alhaisempi kuin teknisten sopimusalueella.

 

Maankäyttöpäällikkö

 

Maankäyttöpäällikön tehtävän osalta voidaan todeta, että siihen liittyvät geodeetin tehtävät, joihin on pitkään ollut vaikea saada kovin laajaa hakijajoukkoa. Kaupunginhallituksen otto-oikeuspäätöksessä tehtäväkohtainenpalkkaus on todettu hieman alhaisemmaksi kuin alueen kaupungeissa. Vuoden vaihteessa kootussa vertailussa eräiden keskisuurten kaupunkien teknisen sektorin palkoista on palkkaus hieman muita korkeampi. Kun teknisen sopimuksen tehtävien arviointi suoritettiin, palvelupäälliköiden tehtävät arviotiin keskenään samaan tasoon, mutta koulutuksen osalta vaatimus ylemmästä korkeakoulututkinnosta nosti geodeetin ja arkkitehdin palkan muita korkeammaksi.

 

Hallintopäällikkö

 

Hallintopäällikön tehtävien osalta voidaan todeta, että hallinnon tehtävien rekrytoinneissa ei ole ollut pulaa hakijoista. Kun tehtävien vaativuuden arviointi aikanaan tehtiin, rinnastettiin keskusten hallinto- ja talouspäälliköt keskenään. Sopimusjärjestelmä lähtee myös siitä, että vastaavia tehtäviä verrataan keskenään eikä teknisiä tehtäviä hallintohenkilöstön tehtäviin, kuten esittelytekstissä. Teknisen keskuksen hallintopäällikön tehtävän kuva on vaativuuden arvioinnin jälkeen laajentunut ja hänen palkkauksensa on myös korkeampi kuin sivistys- ja sosiaalikeskuksen talouspäälliköiden palkkaus.  Esitetty tehtäväkohtaisen palkan tarkistus nostaisi teknisen keskuksen hallintopäällikön palkan selvästi yli muiden keskusten talous- ja hallintopäälliköiden palkkauksen sekä konsernihallinnon erityisasiantuntijoiden palkkauksen, joka tuo palkankorotuspaineita myös muihin keskuksiin. Alueellisesti Raision keskusten talous- ja hallintopäälliköiden tehtäväkohtainen palkka on selvästi korkeampi kuin Naantalissa, mutta Liedosta löytyy myös Raision tasossa oleva palkkaus.

 

Järjestelmäasiantuntijat

 

Järjestelmäasiantuntijoiden osalta ei ilmeisesti varsinaista hakijapulaa ole ollut. Nimikkeet tietohallinnon perustehtävissä hieman vaihtelevat. Raisiossa nimike järjestelmäasiantuntija on käytössä ns. perustason ICT-henkilöstöllä. Raisiossa tehtäväkohtainen palkkataso on ollut 2 112,57 €. Liedossa it-tukihenkilöillä 2096–2206 € ja järjestelmäasiantuntijalla 2 522 €. Paraisilla atk- ja PC-tukihenkilöillä 1999,64–2280,14 €. Paraisilla ei järjestelmäasiantuntijan nimikkeellä ole henkilöstöä. Uudessakaupungissa nimike on tietohallintosuunnittelija ja palkkaus 2583,19 €. Kaarinassa ICT-tukihenkilöiden palkkaus on 2111–2272 € ja järjestelmäasiantuntijan 2416 €. Tältä osin voidaan todeta palkkauksen olevan alakantissa.

 

Vahtimestarit

 

Vahtimestareiden tehtäviä ei kaupungissa ole ollut pitkään aikaan haettavana, joten henkilöiden saatavuudesta tehtävään ei ole kaupungin osalta tuntumaa. Vertailun mukaan tehtäväkohtainen palkka on alueellisella tasolla.

 

Keittiöpäälliköt

 

Keittiöpäälliköiden tehtävään on kahdessa viimeisessä haussa Kuntarekryn perusteella ollut kumpaankin 18 hakijaa, joten hakijoita tehtäviin on jonkin verran ollut. Hakijoiden määrä ei sinänsä kuitenkaan vielä kerro hakijoiden tasosta. Kyseisellä nimikkeellä viimeisessä palkkavertailussa on ollut henkilöstöä vain Liedossa, jossa palkkaus vastaa Raision tasoa.”

 

Teknisen johtajan jatkovalmistelu 12.6.2018:

 

Henkilöstöpäällikkö tuo esille lausunnossaan, että koko maahan kohdistunut palkkavertailu ei ehkä anna luotettavaa kuvaa Lounais-Suomen palkkojen tasosta, vaan alueelliset erot tulee ottaa huomioon. Tämä asia pitää varmaan paikkansa ja tuo näkemys on syytä ottaa huomioon myös nyt tehtävissä palkan tarkistuksissa.

 

Lausunnossa korostetaan, että mikäli palkan tarkistuksia tulee tehdä kilpailutilanteessa, niin tuolloin tarvittavat korotukset pitäisi kohdistaa ennemminkin henkilökohtaisiin palkan osiin kuin tehtäväkohtaisiin.

 

Edellä mainituilla perusteilla esitän, että korotukset kohdennetaan tehtäväkohtaisen palkan sijaan henkilökohtaiseen palkkaan, lukuun ottamatta maankäyttöpäällikkö Pekkalaa, joka kuuluu teknisten sopimuksen piiriin ja hänen palkan tarkistus tulee kohdentaa tehtäväkohtaiseen palkkaan.

 

 

Päätösehdotus                           Tekninen johtaja Antti Korte

 

Tekninen lautakunta päättää, että teknisen keskuksen henkilöstön tehtäväkohtaisia kuukausipalkkoja tarkistetaan 1.3.2018 alkaen seuraavasti:

 

maankäyttöpäällikkö (1)         400 euroa

hallintopäällikkö (1)                   400 euroa

järjestelmäasiantuntijat (4) 300 euroa

vahtimestarit  (2)                       130 euroa

keittiöpäällikkö (1)                     169,71 euroa

keittiöpäälliköt (4)                     280 euroa

 

 

Päätös                                            Hallintopäällikkö Anne Rantala poistui esteellisenä kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Esteellisyyden peruste on hallintolain 28 § 1 mom. 1 kohta (osallisuusjäävi). Anne Rantala on asianosainen.

 

Tekninen johtaja Antti Korte toimi pöytäkirjanpitäjänä tämän asian kohdalla.

 

Esittelijä teki seuraavan muutetun päätösehdotuksen:

 

Tekninen lautakunta päättää, että teknisen keskuksen henkilöstön henkilökohtaisia kuukausipalkan osia tarkistetaan 1.3.2018 alkaen seuraavasti:

 

hallintopäällikkö (1)                                                400 euroa

järjestelmäasiantuntijat (4)   300 euroa

vahtimestarit (2)                                                     115 euroa

keittiöpäällikkö (1)                                                  169,71 euroa

keittiöpäälliköt (4)                                                  280 euroa

 

Tekninen lautakunta päättää, että maankäyttöpäällikön tehtäväkohtaista kuukausipalkan osaa tarkistetaan 1.3.2018 alkaen seuraavasti:

 

maankäyttöpäällikkö (1)                                      400 euroa

 

Tekninen lautakunta hyväksyi esittelijän muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 

Tiedoksi

 

Palkkasihteerit

 

 

Asianosaiset

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa