Dynasty tietopalvelu Haku RSS Raision kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisut.raisio.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus (1.6.2017 - 31.5.2021)
Pöytäkirja 07.05.2018/Pykälä 162

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta

§ 65

18.4.2018

 

 

Asianro 486/05.16.00/2018

§ 162

Sosiaaliasiamiehen selvitys 2017

 

 

Päätöshistoria

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta 18.4.2018 65 §

 

                                                          ”Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg 11.4.2018:

Sosiaaliasiamies on toimittanut Raision kaupungille raporttinsa vuoden 2017 osalta.

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) sisältää asiakkaan oikeusturvaan, kohteluun ja osallistumiseen liittyvät keskeiset periaatteet. Lain tarkoituksena on turvata asiakkaan oikeus laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja kohteluun ilman syrjintää, vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta sekä lisätä asiakassuhteen luottamuksellisuutta. Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus saada selvitys eri toimenpidevaihtoehdoista asiassaan ja asiakasta on neuvottava sosiaalipalveluiden hakemisessa. Selvitys ja neuvonta on annettava asiakkaalle ymmärrettävällä tavalla. Asiakkaalle haetuista sosiaalihuollon palvelusta on tehtävä kirjallinen, muutoksenhakukelpoinen päätös, josta selkeästi ilmenee mitä ja miten palvelua on myönnetty tai jätetty myöntämättä sekä päätöksen asiaperustelut. Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan etu ja asiakkaan oikeus osallistua häntä koskevien palveluiden suunnitteluun. Sosiaalihuollon asiakkuudesta syntyvien tietojen dokumentoinnissa ja asiakirjojen laatimisessa on noudatettava hyvää hallintotapaa ja sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista annettua lakia (254/2015, voimaan asteittain 1.4.2015 lähtien). Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tehdä asiakaslain mukainen muistutus saamastaan kohtelusta ja muistutukseen on vastattava kirjallisesti kohtuullisessa ajassa.

Laissa sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) 24 §:ssä säädetään sosiaaliasiamiestoiminnan järjestämisestä ja asiamiehen tehtävistä. Jokaisella kunnalla on oltava sosiaaliasiamies; kahdella tai useammalla kunnalla voi olla yhteinen asiamies. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on:

1)    neuvoa asiakasta asiakaslain soveltamiseen liittyvissä tehtävissä;

2)    avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä;

3)    tiedottaa asiakkaan oikeuksista ja toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi; sekä

4)    toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi; sekä

5)    seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle.

Sosiaaliasiamiehelle laissa säädettyjen tehtävien johdosta kysymyksessä on korostetusti oikeusturvatehtävä, jota hoidettaessa korostuu tehtäviä hoitavan henkilön oikeudellinen asiantuntemus. Sosiaaliasiamiehen puolueettomuuden ja riippumattomuuden turvaamiseksi asiamies ei saa toimia sosiaalihuollon asiakastyössä tai päätöksiä tekemässä. 

Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Oy Vasso Ab on tuottanut vuonna 2017 sosiaaliasiamiespalvelut yhdelletoista kunnalle/kaupungille; Kaarina, Koski Tl, Kustavi, Laitila, Lieto, Raisio, Rusko, Sauvo, Somero, Taivassalo ja Vehmaa.

Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävää hoitaa yksi päätoiminen asiamies. Tehtävää hoitaa Kati Lammi, jolla on ylempi oikeustieteen korkeakoulututkinto (OTM).

Sosiaaliasiamiehellä oli Raision ja Ruskon sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistoiminta-alueen osalta asiakastapahtumia vuonna 2017 64 kpl (79/2016). Yhteydenottojen suurin syy oli tiedontarve. Yhteydenotot kohdistuivat yleisimmin toimeentulotukeen (19), ikääntyneiden palveluihin (7) ja lastensuojeluun (11). Sosiaaliasiamiehen toiminta on pääsääntöisesti ollut asiakkaiden neuvontaa.

 

 

Päätösehdotus                           Sosiaali- ja terveysjohtaja Juha Sandberg

 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta päättää merkitä sosiaaliasiamiehen raportin vuodelta 2017 tiedokseen ja saattaa sen edelleen kaupunginhallitukselle tiedoksi.

 

 

Päätös                                            Sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.”

 

 

Oheismateriaali

11

Sosiaaliasiamiehen selvitys 2017

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Ari Korhonen

 

Kaupunginhallitus merkitsee sosiaaliasiamiehen raportin vuodelta 2017 tiedokseen.

 

 

Päätös                                           

Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa